Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor insect is dit?

Wat is dit voor insect? Viel op de slaapkamer uit een stapeltje kleren op de grond en rende toen snel weg.

Toegevoegd na 25 minuten:
We zijn eigenlijk heel bang dat het een kakkerlak is, want we herkennen dit insect echt niet. En ook omdat het beestje zo snel wegrende...

Toegevoegd na 1 uur:
Het insect was zeker 3 cm lang.

Toegevoegd na 1 uur:
Het insect was zeker 3 cm lang.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is vermoedelijk een Bladpootwants, Leptoglossus occidentalis, maar dat weet ik pas zeker als bekend gemaakt wordt wat de afmeting betreft. Dat is namelijk een importwants van een voor de familie van de Coreidae flink formaat: zonder de sprieten 20 millimeter. Ze migreren hier naartoe als gevolg van de klimaatveranderingen.
Men noemt ze Bladpootwants vanwege de typische scheenverbreding aan de achterpoten.
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een vliesvleugelig insect uit de familie sluipwespen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt!! Ik herken inderdaad de Bladpootwants op foto's op internet.

Andere antwoorden (2)

Het diertje lijkt het meest op een wants en wel een randwants (de harde rand van het achterlijf op de bovenste foto wijst daar op). Overigens kunnen wantsen enorm stinken maar se zijn niet verwant aan kakkerlakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het lijkt of ik aan de achterkant springpoten zie, zoals bij een sprinkhaan.
Dan is het mogelijk een huiskrekel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Volwassen huiskrekels hebben ook vleugels het is zeker geen kakkerlak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, het is absoluut een wants. Vergelijk maar eens met http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/insect.84028
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja het is een doodgeslagen insect en een slechte foto, maar als ik de foto hieronder zie, dat moet het wel een wants zijn, zijn achterpoten lijken inderdaad op de springpoten van een sprinkhaan, krekel.
Ik kende deze wants niet, maar het moet hem zijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding