Doet een plant aan fotosynthese door het licht van een gloeilamp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
28.7K
Rieneke1
9 jaar geleden
Volgens mij maar ten dele, het is niet voor niets dat er daglichtlampen bestaan.

Antwoorden (2)

Maar natuurlijk! De plant haalt zijn energie uit koolstofdioxide, water en lichtenergie.

Daarom branden 's avonds ook de lampen in plantenkassen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, licht is licht en de plant kan gewoon fotosynthese uitvoeren, ook bij "gewone" lampen
Echter, wat heel belangrijk is, is dat de planten de juiste golflengte licht krijgen. Planten absorberen vooral paars (UV) en rood licht en bijna geen groen (vandaar dat we de bladeren als groen zien, dat is de enige kleur die weerkaatst) (absorptiespectrum, zie plaatje).

Als je dus een gewone gloeilamp er op zet, zal de plant redelijk groeien want in een gloeilamp zit relatief veel rood licht.
Het spectrum van een TL-balk (http://www.neosave.nl/html/full-spectrum-daglichtlamp.html) piekt kort in paars, groen en rood. Deze zijn dus geschikt voor planten, maar niet ideaal. Een daglichtlamp gaat aanzienlijk beter omdat deze ook een behoorlijk groot spectrum levert.
Je hebt niet aan een groene lamp. Daar kan een plant relatief weinig mee (onvoldoende om te overleven).
Plaatje bij antwoord
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus voor je antwoord.
Opmerking: je hebt het over "paars", maar paars is geen spectrale kleur, maar een mengsel van rood en blauw.
Waar jij paars schrijft, is violet.
Thecis
9 jaar geleden
Klopt, thanks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een plus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is dat niet nadelig voor een plant, non stop verlichting?
Thecis
9 jaar geleden
Voor zover we weten heeft een plant geen dag/nacht zoals mensen / zoogdieren dat kennen. De plant zal niet direct psychotisch worden en zeker niet sterven. Begroeing boven de poolcirkel bevestigd dat ook (er is geen massale plantensterfte tijdens midzomer).