Waarom is de lucht blauw? Waarom is de lucht blauw en de ruimte zwart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Dat de ruimte er zwart uitziet is eenvoudiger te verklaren. Zwart duidt op het ontbreken van licht. In de ruimte is vrijwel niets dat het licht kan weerkaatsen, zodat we geen licht zien, zwart dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart duidt op het ontbreken van licht.
Ik heb een zwart bureau en de zon schijnt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het bureau vrijwel geen licht terugkaatst, zie jij het als zwart. Jij mint wel erg gemakkelijk!

Andere antwoorden (3)

Blauwe lucht

De blauwe kleur van de hemel komt door de manier waarop het zonlicht door de atmosfeer reist. De zon geeft wit licht af. Wit licht bestaat uit alle kleuren. Met behulp van een prisma kunnen we die verschillende kleuren scheiden. Er ontstaat dan een zogenaamd spectrum, waarbij de rode kleuren aan de ene kant liggen en de blauwe tinten aan de andere kant. Datzelfde zien we in de natuur terug in een regenboog. Kleuren zijn in feite niets anders dan licht van verschillende golflengte. Rood en geel hebben een langere golflengte dan blauw.
Het verstrooide blauw

Om het aardoppervlak te bereiken, moet het zonlicht eerst door de atmosfeer dringen. Voor de kleuren met een lange golflengte, geel en rood dus, is dat geen enkel probleem. Die stralen direct door. Op kindertekeningen zien we dan ook altijd de zon als een gele of oranje bal terug. Het blauwe licht heeft echter meer problemen om daar de atmosfeer heen te komen. Door de gasmoleculen wordt het alle kanten opgestuurd. Dat verschijnsel noemen we verstrooiing. Doordat dat blauwe licht ons uiteindelijk van alle kanten ons bereikt, zien wij de hele hemel als blauw.

Als er naast gasmoleculen ook allerlei andere deeltjes in de lucht zitten, kunnen ook het gele en het rode licht worden verstrooid. Het gevolg daarvan is dat de lucht lichtblauw of zelfs wit kleurt.
14 jaar geleden
De lucht is blauw omdat het zonlicht verstrooit wordt in de atmosfeer (dit heet Rayleigh verstrooiing).
Deze verstrooiing gebeurt als het licht door een stof gaat met deeltjes die kleiner zijn dan de golflengte van het licht. Blauw licht heeft de kortste golflengte en heeft hier het eerste last van. Rood heeft een (relatief) veel grotere golflengte en heeft hier heel veel minder last van. Hoe meer stof en ijs in de atmosfeer hoe minder diep de blauwe kleur is.

Je kan een uitgebreider verhaal vinden in de links hieronder.

Toegevoegd na 44 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rayleighverstrooiing

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_lucht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie link!
http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde/19726-waarom-is-de-lucht-blauw.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook link 2
Waarom is de hemel blauw terwijl het heelal zwart..
http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Aarde/006.html