Kan ik met mijn E&M profiel, met biologie en Wiskunde B dokter worden?

Ik heb een E&M (Economie en Maatschappij) profiel (vwo), maar ik wil heel graag dokter worden. Ik heb geen N&G gekozen omdat ik scheikunde en natuurkunde niet leuk vind. Zou ik als ik bij mijn E&M profiel biologie neem nog dokter kunnen worden (met evt. een jaar na mijn vwo-opleiding een extra opleiding voor dokter, gevolgd door universiteit, of hoe zit het?)

Mijn vakken zijn op dit moment:
Geschiedenis, Aardrijkskunde, Duits, Frans, Engels, Nederlands, Wiskunde B, Maatschappijleer, Godsdienst, LO. Als ik hierbij extra biologie neem, kan ik dan nog dokter worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Antwoorden (2)

Dat is niet voldoende. Je moet zeker natuurkunde hebben, en liefst ook scheikunde.
Economie en maatschappij zijn voor een dokter van geen nut.
Reddie
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
en Geschiedenis, Aardrijkskunde, Maatschappijleer en Godsdienst al helemaal niet (Frans en Duits ook te betwijfelen). Een redelijk onhandig gekozen pakket als je geneeskunde wilt gaan doen...
Voor geneeskunde heb je echt Natuur & Techniek nodig.
Plaatsing voor de bachelor Geneeskunde in Leiden gaat via decentrale selectie. Je mag hieraan meedoen als je vóór het begin van het studiejaar waarin je wilt beginnen in het bezit bent van één van de hierna genoemde diploma’s en aanvullende eisen:

(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl behaald in 2010 of later, met:
Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A of B aangevuld met natuurkunde,
Profiel Natuur en Techniek met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, aangevuld met biologie.

(Nederlands) einddiploma vwo nieuwe stijl, met:
Profiel Natuur en Gezondheid met natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1,
Profiel Natuur en Techniek, met wiskunde B1,2, natuurkunde 1,2 en scheikunde 1, 2, aangevuld met biologie 1+2.

Dus nee, je kan met je huidige profiel geen dokter worden. Misschien dat je na het behalen van je diploma naar de VAVO kunt, om alsnog je diploma te halen in natuurkunde, scheikunde en biologie.