Waarom zitten meeuwen wel op het dak of een lantaarnpaal, maar niet in bomen?

Het valt me op dat meeuwen nooit in bomen zitten; heeft dit een specifieke reden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Net als alle andere water- en kraanvogels. Goeie vraag btw!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bomen wiebelen in de wind, meeuwen houden niet van wiebelen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als meeuwen niet van wiebelen houden, hoe doen ze dat op zee dan?
Je ziet toch heel veel meeuwen op en bij vissersboten, dat wiebelt toch ook? Nog wel meer dan de meeste bomen.

Het beste antwoord

Meeuwen hechten groot belang aan vrij uitzicht: het is niet voor niets dat als een enkele meeuw een voedselbron heeft ontdekt, er binnen de kortste keren een hele zwerm boven vliegt.
Ze vinden hun eten onder andere door elkaar scherp in de gaten te houden.
Wat dat betreft is een dak of hoge paal geschikter dan een boom, die, zeker in de stad, minder hoog is, en waar takken in de weg zitten.

Verder zijn meeuwen niet direct na het opstijgen goed wendbaar: ze komen langzaam op snelheid, en pas als ze op snelheid zijn, kunnen ze hun capriolen vertonen.
Ook hier zouden takken dus in de weg zitten.

Met alle respect voor de Quest, maar zolang een tak dik genoeg is, kan een meeuw daar prima op zitten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus !
Een meeuw kan vanwege zijn zwemvliezen inderdaad niet op een dunne tak zitten, maar een dikke gaat prima ! De lange, dunne meeuwenvleugels zijn prima voor lange, hoge en snelle vluchten, maar zijn slecht wendbaar. Een meeuw kan als gevolg daarvan in een boom al snel tegen de takken vliegen en zich verwonden. Logisch dat 'ie de takken (en daarmee de boom) dus mijdt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt Oze!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het bewijs:
http://www.earthwisdomstories.com/sites/all/files/styles/large/public/gull%20on%20branch.jpg
Rieneke1
9 jaar geleden
Ah, kijk eens aan :) Sowieso, als meeuwen rustig zitten op de ronde reling van een stampend schip, waarom dan niet op een stevige tak?
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Poet
9 jaar geleden
Veel plussen. Maar toch ook opvallen veel minnen. Wat is daarvoor de reden?
Rieneke1
9 jaar geleden
Poet, waarschijnlijk komen die minnen van mensen die geen kennis van meeuwen hebben, maar het erg eigenwijs van mij vinden dat ik een antwoord uit de heilige Quest in twijfel durft te trekken :)

Andere antwoorden (1)

Heb je de quest gezien, daar stond deze exacte vraag in.

Meeuwen die hebben zwemvliezen. Ze kunnen hun ´tenen´ dus niet om de takken heen krullen zoals andere vogels. Ze zitten wel graag hoog, maar dan op iets dat plat is zoals een lantaarnpaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
nog even de link van de vraag van quest toegevoegd

http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/artikel/waarom-zitten-meeuwen-nooit-in-een-boom-maar-wel-op-daken-en-lantaarnpalen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aalscholvers hebben ook zwemvliezen en die zitten niet alleen in bomen, ze bouwen er zelfs hun nest in. De aanwezigheid van zwemvliezen verklaart dus niet waarom meeuwen niet in bomen zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad. Op de volgende site zie je dat:
wikipedia.org/wiki/aalscholver
Daar staan verschillende afbeeldingen op van aalscholvers, ook zittend op touwen. De filmpjes die erbij stonden konden helaas niet afgespeeld worden op mijn laptop. Misschien is daar meer op te zien.