Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan dit een muis en fruitvlieg hebben bijna zelfde dna?

Hoe kan dat ze lijken totaal niet op elkaar hun dna komt grote deel overeen met elkaar

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
673
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ben je er zeker van? Of bedoel je de hoeveelheid dna? Daar zijn zelfs sommige planten en eenvoudige diertjes die er meer hebben dan wij. Zover ik weet, is er nog geen antwoord gevonden waarom zich dit verschijnsel voordoet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ach, zelfs bij mensen bestaat een heel groot deel van het DNA uit 'nonsens'. Ik veronderstel dat dat bij een muis en een fruitvlieg net zo goed het geval kan zijn. En als het DNA dan zo op elkaar gelijkt moet je bedenken dat ze vooral dezelfde 'nonsens' bevatten. Met 'nonsens' bedoel ik dan natuurlijk dat deel van het DNA waarvan men (nog) niet weet wat het doet/betekent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een mens heeft zelfs voor 98 % hetzelfde DNA als de chimpansee!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wij zien de uitwendige verschillen. Maar binnenin (op celniveau) is er een enorm aantal processen dat op dezelfde manier verloopt. Er is zelfs een flink aantal processen dat voor planten en dieren (en schimmels en bacteriën) op dezelfde manier verloopt (en dus in het DNA steeds op dezelfde manier gecodeerd is).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Verder; fruitvlieg en muis zijn allebei dieren; bovendien zijn het beide zgn bilateria (dieren met linksrechtsymmetrie). Dat betekent dat een muis en een fruitvlieg meer aan elkaar verwant zijn dan een muis en een kwal, een muis en een spons, een muis en een paddestoel, een muis en een appelboom, een muis en een malariaparasiet, om maar niet te spreken van het verschil tussne een muis en een bacterie.
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Goed geformuleerd.
We hebben zelfs 55% DNA gemeen met de narcis.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding