Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk dier is dit?

Bij het reinigen van mijn filter-pomp een massa hiervan gevonden, het is tot 6 mm lang, zuigt zich vast aan glaswand.
Volgens mij is het geen muggenlarve, larve van motvlieg, planaria, bloedzuiger of poliep.
Als ik weet wat het is kan het misschien als vissenvoeder dienen...

Toegevoegd na 28 minuten:
Ze zaten in de "korf" van de pomp voor mijn vijverfilter. Ze zitten nu in een bokaal, zwemmen niet rond maar hechten zich vast aan de wand en wiebelen heen en weer.

Picture for question
Z512099
9 jaar geleden
in: Biologie
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het zijn waarschijnlijk larven van de kriebelmug. Die zetten zich vast in stromend water, zoals in een filterpomp. Volgens onderstaand bericht zijn ze prima als vissenvoer.
(Lees meer...)
bamibal
9 jaar geleden
Z512099
9 jaar geleden
Het zullen wel kriebelmug-larven zijn, ze hebben stromend water nodig, ze gaan in de bokaal allemaal dood, ze hebben ook een zuignapje...De mannetjes voeden zich voornamelijk met nectar, de vrouwtjes hebben echter bloed nodig en dat halen ze bij onder andere bij mensen. Van zo’n steek kan men dagenlang pijnlijke jeuk en zwellingen oplopen. In Europa zijn het veroorzakers van het Schmallenbergvirus.
Ik voeder ze niet aan de vissen, stel dat er overblijven en zich tot mug ontwikkelen !
Bedankt voor 't opzoeken. +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding