Alleen in het wild levende dieren zijn zelfstandig. Daarbij komt dat in een roedel levende dieren elkaars hulp gebruiken om aan voedsel te komen. Katachtigen jagen alleen, die zijn nog het meest zelfstandig.

De huisdieren die wij bezitten worden pas zelfstandig als de nood aan de man komt. Zwerfhonden in Spanje en Griekenland bijvoorbeeld scharrelen hun eigen kostje bij elkaar.

Maar jouw hondje op de bank heeft echt jouw hulp nodig om in leven te blijven. Jij koopt zijn eten en gaat met hem naar de dierenarts. Jij behoedt hem voor het verkeer en lijnt hem aan. Huisdieren zijn niet zelfstandig.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan vergeet ik voor het gemak maar even de vogels, vissen en hagedissen, de olifanten en veldmuizen....die alle zelfstandig door het leven gaan.
Wat wijzelf aan huisdieren hebben is gedegenereerd tot speeltje. Daarom is het van het grootste belang dat wij de aard van ons huisdier proberen te doorgronden om zoveel als mogelijk is, tegemoet te komen aan hun behoeften, maar zelfstandig zullen ze niet worden.
Voorbeeld: De Beagle is een spoorzoeker om aan het eind van het spoor zijn eigen kost te kunnen opsmikkelen. Hij doet dat in gezamenlijkheid met zijn meute. Wat doen wij: trainen dat hij niet bij ons vandaan loopt, aan de lijn houden als dat niet lukt en zijn eigenheid inperken totdat hij alle initiatief heeft verloren en geheel van zijn baas afhankelijk is. Met een Beagle moet je gaan 'jagen' op zweet, pas dan houdt hij iets over van zijn oorspronkelijke aard en lijdt hij minder aan het onbegrip over zijn capaciteiten.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Prima antwoord en uitleg,is geen speld tussen te krijgen :-)

Andere antwoorden (1)

In mijn mening, elk dier. Je hoeft namelijk geen dier te helpen met de dagelijkse bezigheden. Zelf heb ik een kat en een hond en moet je eerlijk zeggen dat een hond erg veel aandacht vraagt (en verdiend) een hond is vaak speels en wil vaak uitgelaten worden. Ik laat mijn hond minimaal 3 keer per dag uit (met werk gecombineerd. En mijn kat die kan ik aaien maar die komt ook lekker op de bank liggen als ik een film kijk, en mijn hond die komt voor de tv staan omdat hij uitgelaten wil worden of om te spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet het met Hazzle eens zijn. Elk dier is in principe zelfstandig, anders had het nooit kunnen overleven. Huisdieren zijn afhankelijk gemaakt van de mens, maar oorspronkelijk waren de dieren die we nu als huisdieren kennen ook in staat om volledig zelfstandig te functioneren.