Struisvogel

Toegevoegd na 45 seconden:
"De eieren van de struisvogel zijn groter dan die van ieder ander dier: ze hebben een grootte van 15 bij 12 centimeter en een gewicht van 1,3 kg."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Struisvogelei
De struisvogel legt het grootste ei. Het is zo groot als de hand van een volwassene. Het ei weegt gemiddeld anderhalve kilo. Dat is 24 keer zo zwaar als een kippenei. Een struisvogel legt 70 tot 120 eieren per jaar en doet er per ei 2 dagen over. Het zwaarste struisvogelei ooit, woog 10 kilo en dat was van de - inmiddels uitgestorven - Madagascar struisvogel. Evenals de andere eieren zijn struisvogeleieren bestemd voor de voortplanting maar ze worden ook gebruikt om te beschilderen.
Overigens: het absoluut grootste ei staat in Barneveld, maar dat is een kunstei.

Kolibrie-ei
De kolibrie legt het kleinste ei. Het is zo klein als de nagel van een pink en weegt slechts 0,5 gram. Voor de kolibrie is dat toch een kwart van zijn eigen gewicht. Geen enkele andere vogel doet hem deze prestatie na, met uitzondering van de kiwi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het met de pasen met één ei af wilt doen,raad ik je een struisvogelei aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een drakenei is de grootste, of leef ik nu in een fabeltje.
Een struisvogel blijkt inderdaad de grootste te leggen; alleen in verhouding tot zijn lange lichaam zijn de eieren wel erg klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al aangegeven legt de struisvogel het grootste ei van alle dieren.

Een kiwi legt het grootste ei als je naar de verhouding van het formaat lichaam-ei kijkt. De eerste foto is van een kiwi zelf, op de tweede foto zie je een kiwi ei naast een kippenei, de kiwi (vogel) is ongeveer even groot als een kip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krokedil eieren zijn ook groot!