Hoe wordt de nieuwe koningin bij de wespen uitgekozen?

In beginsel lijkt iedere larve gelijke kansen te hebben om koningin te worden. Slechts die larve die gedurende 6 dagen lang de juiste koninginne voedsel heeft gehad wordt koningin.

De vraag is nu hoe bepalen de werksters welke larve de juiste hoeveelheid koninginnenvoedsel krijgt want zo op het eerste gezicht, zeker voor een buitenstaander, zijn alle larven gelijk.

Is dat puur toeval of wordt misschien de sterkste, grootste groeiende etc. larve koningin want de keuze lijkt na 3 dagen voedsel te worden gemaakt?

http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/wie-wordt-de-nieuwe-bijenkoningin-als-de-oude-dood-gaat

erotisi
7 jaar geleden
in: Biologie
8.2K
ronron1212
7 jaar geleden
http://julienboomverzorging.nl/ongediertebestrijding/wespen-2.html
erotisi
7 jaar geleden
Wil je zeggen dat er meerdere larven tot koningin worden opgevoed binnen 1 nest?
ronron1212
7 jaar geleden
Ja een nest is meestal maar een jaar bewoond. Daarna vliegen de nieuwe koninginnen uit met de darren en worden bevrucht hierna zoeken ze een goede plek en overwinteren als enige. In het voorjaar leggen ze hun eerste eieren en daaruit worden werksters geboren. Lees het verhaal en je weet veel meer.

Antwoorden (1)

Alle papierwespen bouwen een groot nest waarin honderden tot duizenden dieren in een staat samenleven. Zo'n nest wordt gesticht door een koningin, die eerst een klein nestje maakt en eitjes legt (eind mei). Ze voedt zelf haar kindjes op, totdat die in staat zijn te vliegen. De koningin laat nu de jacht en de verzorging van het nest over aan haar eerste nakomelingen. Dat zijn in het begin allemaal onvruchtbare vrouwtjes, die werksters worden genoemd.

Zodra het nest groot genoeg is en er voldoende werksters zijn worden sommige eieren extra vertroeteld. Daaruit komen dan, meestal in het najaar, nieuwe koninginnen en mannetjes (net als bij bijen ook darren genoemd). De darren bevruchten nieuwe koninginnen en gaan dan dood. Ook alle werksters sterven in het najaar. Ook de oude koningin sterft in de herfst bij de eerste nachtvorst. Alleen bevruchte koninginnen overwinteren op een geschikt plekje en beginnen in het voorjaar aan een nieuwe kolonie.

Het zijn dus de vruchtbare dochters uit de tweede leg die koningin worden. Want zij zorgen voor het voortbestaan van het wespenvolk. Het is geen keuze welke van de larven uitverkoren is. De eieren waaruit de werksters en de nieuwe koninginnen komen zijn altijd bevrucht door sperma dat de koningin na de paring in haar lichaam bewaart. Uit onbevruchte eieren komen alleen mannetjes.
Amadea
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar mijn vraag gaat dus eigenlijk alleen om je eerste zin van je tweede alinea. Waardoor worden sommige eieren extra vertroeteld?
Amadea
7 jaar geleden
Omdat dit de natuurlijke drang is van de koningin. Zij moet zorgen voor nageslacht.