De mate waarin een bevalling voor vrouwen pijnlijk is en moeizaam, is wel duidelijk groter dan bij (andere) zoogdieren. Bij dieren is een geboorte vaak sneller en minder pijnlijk. Dat heeft volgens mij vooral te maken met de verhouding tussen de grootte van het hoofd en het geboortekanaal, wat bij mensen voor een geboorte in feite ongunstig is in vergelijking met die van dieren.

Bij een gorilla bijvoorbeeld duurt een geboorte ongeveer twee uur. Het vrouwtje heeft daar geen hulp bij nodig en het lijkt te verlopen met weinig of geen pijn, misschien wat ongemak en moeite. Bij vrouwen duurt zeker een eerste bevalling gemiddeld iets van negen tot dertien uur, met natuurlijk veel kortere en langere bevallingen en ook wat afhankelijk van het moment waarop men begint te tellen. Maar toch: dat blijft en duidelijk verschil.

In vrijwel alle menselijke culturen is het de gewoonte dat vrouwen hulp krijgen tijdens de bevalling: is het niet van artsen of andere speciaal opgeleide zorgverleners, dan is het wel van hun eigen moeders of andere wijze of ervaren vrouwen uit de gemeenschap. Als je dat vergelijkt met hoe veel zoogdieren bevallen, namelijk in afzondering en met weinig of geen hulp, dan denk ik toch dat je vast moet stellen dat een bevalling voor vrouwen veel moeizamer en pijnlijker is dan voor veel dieren.

Of je daarmee kunt zeggen dat barensnood alleen voorkomt bij mensen, vind ik om eerlijk te zijn weer te zwart-wit. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe je precies het begrip 'barensnood' wilt definiëren, maar ook bij dieren is een bevalling soms moeizaam, kan het pijn of ongemak veroorzaken, en kunnen complicaties voorkomen die levensbedreigend kunnen zijn voor moeder en/of kind. Maar er is wel een duidelijk verschil tussen enerzijds een menselijke bevalling waarbij behalve door medisch ingrijpen pijn niet alleen zo goed als onvermijdelijk maar vaak ook ernstig is en waarbij een vrouw in principe hulp nodig heeft, en anderzijds het feit dat veel dieren in elk geval in vergelijking met ons mensen een vrij soepele en niet zelden vrijwel pijnloze bevalling hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Dieren hebben een recht baringskanaal, daar zou ook het verschil in bevallingsduur in zitten. Plus het verschil in pijnbeleving als er geen complicaties zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt ja, de bevalling is bij veel dieren meer recht-toe-recht-aan. En er was geloof ik ook nog iets met de ligging in de baarmoeder en de houding tijdens het bevallen. Liggend bevallen schijnt niet erg natuurlijk te zijn. En er zijn meer theorieën over hoor, maar ik ken ze lang niet allemaal.
Rieneke1
9 jaar geleden
Prima antwoord, klopt zolang mensen zich er niet mee bemoeien.
Als dat wel het geval is ligt het helaas anders, denk aan dikbilkoeien, doorgefokte hondenrassen enz.
Plus voor je antwoord!