Waarom zijn mannen over het algemeen langer dan vrouwen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met de lengte van de groeispurt tijdens de puberteit.

Onder invloed van de hormonen start de groeispurt bij meisjes eerder dan bij jongens, en wel vanaf het moment van de eerste borstontwikkeling (rond 10-12 jaar) tot aan de eerste menstruatie op de leeftijd van gemiddeld 13,5 jaar. Daarna groeien ook de groeischijven bij de botten dicht en wordt ze niet of nauwelijks meer langer. De groeispurt bij jongens begint later (rond het 13e jaar) maar loopt ook langer door, tot ongeveer het 18e jaar, waarna bij jongens de groeischijven dichtgroeien. Omdat de groeispurt langer aanhoudt, worden jongens langer dan meisjes (in Nederland gemiddeld 14 cm).

Natuurlijk is dit een verklaring op een van de mogelijke niveau's (hier de lichamelijke processen). Eenieder kan zich vervolgens weer afvragen welke functie deze sekseverschillen in lichamelijke processen hebben. Mogelijk passen dan evolutionaire verklaringen. Andersom kun je je op meer microniveau afvragen wat de klieren aanzet tot de aanmaak van hormonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie niet direct wat het te maken heeft met mijn antwoord (lijkt me eerder reactie op wat eerder is gezegd in reactie op andere antwoorden), maar even los hiervan: Je kunt het verband ook omdraaien. Dus dat grotere verschillen in lichaamslengte tot meer polygaam gedrag leiden (ipv dat polygame aanleg tot grotere verschillen in lichaamslengte leidt).

Andere antwoorden (4)

Mannen zijn over het algemeen langer dan vrouwen, omdat de meeste vrouwen vallen op mannen die langer zijn.
Op die manier "fok" je dus langere mannen. Net als je honden fokt met bijvoorbeeld kortere pootjes door daarmee verder te fokken.
Reddie
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Veel negatieve reacties alhoewel er een vorm van waarheid in zit. Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met hormoonspiegels (zoals testosteron). Vrouwen voelen zich als sexe aangetrokken vanuit evolutie net zoals mannen zich o.h.a. aangetrokken voelen tot vrouwen met brede heupen (dacht ik).
Maar misschien is het maar een deel-antwoord en mijn inziens verklaart het niet alles, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Reddie
9 jaar geleden
Van vrouwen hoor ik altijd dat ze een man willen die langer is, zelfs als ze hoge hakken draagt. Ik heb nog NOOIT van een vrouw gehoord dat ze een kleiner mannetje wil .
Aangezien Ik nog geen andere reden gehoord. heb, neem ik aan dat de reden die ik genoemd heb de enige is.
Ik verbaas me er telkens weer over dat mensen denken dat wij boven de evolutie staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie, ik denk dat je antwoord wel houdt snijdt, al kan de vraag inderdaad op meerdere niveaus worden beantwoord. Maar het klinkt nogal boud om het over 'fokken' te hebben. Dat zal je de thumbs down hebben opgeleverd.
Mannen zijn (gemiddeld) niet alleen langer, maar ook groter, zwaarder en sterker, dan vrouwen. Dit heet sexueel dimorfisme.
Sexueel dimorfisme komt bij veel diersoorten voor, maar niet bij alle. Een vuistregel is, dat sexueel dimorfisme te maken heeft met het anatal partners: Er is geen sexueel dimorfisme bij monogame diersoorten (zoals gibbons) en groot sexueel dimorfisme bij diersoorten met een harem (gorilla's, zeeolifanten). Mensen hebben een klein sexueel dimorfisme: de interpretatie laat ik aan de lezer.
tinus1969
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Geen antwoord, dus. Min.
Dat ligt aan de hormonen in het lichaam
Vrouwen hebben over het algemeen minder hormonen dan mannen
En daarom hebben mannen meer haar en meer potentie op spiermassa dan vrouwen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Minder hormonen? Andere, zul je bedoelen!
Reddie
9 jaar geleden
Volgende vraag, waarom is dat dan zo.
Min.
Dat heeft met de schepping van Adam en Eva te maken.
God heeft de man, de bekende mannelijke eigenschappen gegeven en de vrouw de vrouwelijke met een bepaalde reden.

De man heeft een beschermende taak voor de vrouw en het gezin.
Hij maakt daarom testosteron aan om sterker te worden.
Veel vrouwen hebben daarom van nature liever een wat langere man,
anders krijgen zij het gevoel dat zij de man moeten beschermen ipv andersom.