Eend broedt boven op de heg

Na twee seizoenen op een beschutte plek tussen een heg van hedera en een perk winterheide te hebben gebroed zit Katrien nu bovenop de heg!!!
De heg is zeker twee meter hoog.
Hoe moeten de pulletjes hier straks vanaf komen zonder ongelukken?
Wie heeft dit eerder meegemaakt?
Komt het vaker voor dat eenden zo hoog broeden?
We weten niet of er al eieren in liggen want we komen er moeilijk bij.
Hopelijk heeft iemand hier een advies/antwoord op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (3)

Niets aan doen! Dieren weten precies wat goed voor ze is.
De moeder zal de jongen straks prima leiden.

Je moest eens weten op welke rare plekken een eend gaat broeden. Op het werk was er een eend die buiten in een plantenpot onder de plant een nest had gebouwd. Ze heeft de eiren uitgebroedt en is er toen met haar kroost vandoor gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diverse eenden broeden van nature in boomholten. Zo kennen we dit verschijnsel bij de Mandarijneend (Aix galericulata), Carolina-eend (Aix sponsa) en Roodschoudertaling (Callonetta leucophrys). Maar ook de Pygmeegansjes (Nettapus), Zaagbekken, Nonnetjes (Mergallus albellus), Buffelkopeenden (Bucephala albeola) en Brilduikers broeden graag in boomholten zoals verlaten spechtennesten. Het zijn deze eenden die graag in een nestkast broeden, welke verhoogd opgesteld is en bereikbaar met een trappetje. Indien mogelijk kunnen we deze eendjes vliegend huisvesten in een volière, waar de nestkast nog hoger kan worden opgehangen, zodat de eenden er zo in kunnen vliegen.
dus dat je eend op je heg broed is niet erg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja die broed onder de rand
eenden zijn meesters in het broeden op de raarste plaatsen.
ieder jaar weer moeten we pulletjes redden van daken van flatgebouwen.
een heg van twee meter hoeft geen probleem te zijn, mits er geen tegels onder liggen.
als ze in het gras terecht kunnen komen, komt het vast helemaal goed.
Rieneke1