Hoe zorgt de Keukenhof dat de bollen op tijd bloeien?

Op dit moment is bijvoorbeeld de Tulpenvierdaagse aan de gang. Bij mij in de tuin komen de tulpen nét een tikje boven de grond kijken.

Hoe zorgt de Keukenhof ervoor dat al hun bollen precies op een vooraf bepaald moment in bloei staan?

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Van de beelden van de opening op 15 maart door prinses Maxima en nog een hotemetoot herinner ik me, dat ze met enige moeite een eenzame, paarse crocus in een groot stuk aarde konden vinden. Verder was de Keukenhof een park vol kale, geharkte perken. Dus nu maar hopen, dat de natuur een enorme inhaalslag gaat maken, zodat alle buitenlanders die hun Koikenhoff-reisje met Pasen al 9 maanden geleden geboekt hebben, tenminste wat narcissen en vroege tulpen kunnen zien...

Bollen in de volle grond kan je niet manipuleren : daarvoor moeten ze in kassen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig ook nog een goed antwoord!
+

Andere antwoorden (6)

De bollen bloeien wanneer ze overal bloeien, de bezoekers moeten zich aanpassen aan de bloemen, maar niet anders om... Bloemen laten zich niet manipuleren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door ze op de juiste tijd in de grond te stoppen
men weet hoelang het duurt voordat z'n bol uitkomt dus hebben ze een plant schema om te zorgen dat alles op tijd bloeit

Toegevoegd na 31 seconden:
en in de grond gestopt moet worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef nooit minnetjes, maar je hebt er wel een verdiend.
De natuur bepaalt wanneer de bollen de grond uitkomen, wel heb je vroege en late soorten.
Afgelopen week zijn de meeste bollen pas opgekomen, dat is wel 3 weken later dan enkele jaren terug!
Eigelijk op de zelfde manier waaro wij tegenwoordig het gehele jaar groenten kunnen krijgen, dus ook buiten het seizoen om. Als je de condities kunstmatig aanpast kun je bijna op de dag de bollen laten bloeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De miljoenen bloembollen die daar buiten staan zijn toch echt wel afhankelijk van het weer om boven te komen en dat is dit jaar erg laat!
Kwestie van planning en ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kwestie van natuur!
De keukenhof is vanaf pasen geopend. Rond die tijd bloeien er al volop bollen. De periode april t/m juni staan de bollen volop in bloei, dus ze hoeven niet iets extra's te doen om ze te laten bloeien. Behalve goede bodem natuurlijk.

Overigens is het wel eens voorgekomen dat veel bloemen niet of te laat gingen bloeien door het weer. Of dat ze gingen rotten door langdurig regenval.

Dit jaar zijn de bollen inderdaad wat later. Zelfs het sneeuwklokje was erg laat dit jaar. Normaal begint hij al in januari te bloeien, nu pas eind februari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook het keukenhof is de natuur niet de baas, afgelopen week zijn de meeste bollen pas opgekomen, teminste die van de tulpen ,hyachinthen en narcissen.
Omdat dit late opkomen wel eerder gebeurd is, hebben ze veel bollen ook in kassen staan die nu dus wel bloeien.
Maar om de echte show te zien, zou je nog minstens 2, misschien wel 3 weken moeten wachten.