Waarom drijf ik?

Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik drijf op het water. Gisteravond in het zwembad met wat vrienden nog eens geprobeerd om naar de bodem van het zwembad te zakken (3 m diep). Eerst diep uitademen, dan afzetten en hard naar beneden zwemmen, maar halverwege ga ik weer net zo hard naar boven.

Het is heerlijk om te kunnen liggen op het water, ronddobberend alsof het de zwarte zee is. Maar ook in een normaal zwembad kom ik bovendrijven.

Logischerwijs snap ik dat mijn dichtheid blijkbaar minder is dan dat van water. Maar hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat sowieso, maar de meeste mormels zinken ook gewoon (;

Het beste antwoord

Het antwoord is heel eenvoudig (maar hoor je misschien liever niet?): vrouwen hebben meer (en beter verdeeld) vet dan mannen (gemiddeld 25% bij vrouwen tov 15% van het lichaamsgewicht bij mannen) en aangezien vet lichter is dan water, zullen vrouwen gemakkelijker blijven drijven dan mannen.

Dit is echter een algemene uitspraak. Uiteraard zijn er een hele groep vrouwen die een lager vetgehalte hebben dan heel wat mannen. Het kan dus even goed andersom zijn.

Het menselijk lichaam bestaat uit beenderen, spieren, vet en gassen (oa lucht). De twee eersten zijn zwaarder dan water, de twee laatsten lichter dan water. Om tussen twee mensen te kunnen vergelijken wie het gemakkelijkst zal drijven, moet je dus eigenlijk de lichaamssamenstelling kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol, dus ik ben te vet (; Moet ik toch vaker gaan zwemmen. Maar het klinkt wel logisch in elk geval.

Andere antwoorden (5)

Je bent lichter dan water, daarom drijf je... Vrouwen zijn net soortelijk wat lichter dan mannen... Is heel normaal...

Daarom drijf je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het menselijk lichaam bestaat uit beenderen, spieren, vet en gassen (oa lucht). De twee eersten zijn zwaarder dan water, de twee laatsten lichter dan water.

vrouwen hebben meer (en beter verdeeld) vet dan mannen (gemiddeld 25% bij vrouwen tov 15% van het lichaamsgewicht bij mannen) en aangezien vet lichter is
dan water, zullen vrouwen gemakkelijker blijven drijven dan mannen.

Het menselijk lichaam bestaat natuurlijk voor een groot deel ook uit water.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is ook de reden, dat de snelste zwemtijden van mannen en vrouwen zo dicht op elkaar liggen.
Het kan aan meerdere factoren liggen. Ten eerste:
Je hebt al helemaal uitgeblazen maar toch blijft er altijd een deel lucht achter. Het zou kunnen zijn dat jouw holtes groter zijn en zo meer lucht bevatten dan die van je vrienden.
Ten tweede is vet lichter dan water, kijk maar naar gesmolten boter in een pan: zodra je dar water bij gooit blijft het drijven. Waarschijnlijk is jouw vet/spier/bot verhouding anders dan dat van je vrienden waardoor je RELATIEF gezien lichter bent dan je vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.Als de archimedeskracht groot genoeg is stijgt het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent zoals je zelf zegt waarschijnlijk een dun mormel en je hebt weinig vet. Dan fungeert jouw lichaam als een drijver doordat je veel holle ruimte hebt in jouw totale inhoud.