Het beeld draait om door de lenswerking van je oog. De pupil buigt de lichtstralen af naar binnen toe. Hierdoor komen ze bijelkaar en zijn ze makkelijker waar te nemen. Je snapt waarschijnlijk wel dat deze lichtstralen elkaar zullen kruisen, en daarna weer uitelkaar zullen gaan. Hierna is het beeld het volledige spiegelbeeld (dus niet alleen op de kop, maar ook links en rechts zijn omgedraaid). Bij een goede waarneming bevindt je netvlies zich op de plek waar de lichtstralen net weer uit elkaar gaan (zie afbeelding).

Het klopt dat het netvlies zich ook had kunnen bevinden op het punt vóór die kruising van lichtstralen, zodat die een beeld rechtop waar zou nemen. Hierdoor zou de constructie van het oog echter veel ingewikkelder worden.
Met de manier waarop onze ogen normaal werken kan namelijk een bolvorm behouden worden, terwijl anders alle ingewikkelde onderdelen van het oog op elkaar 'geperst' moesten zijn (stel je hierbij voor dat het netvlies lag op het punt voor de kruising van de lichtstralen in het plaatje).

Het nut is dus eigenlijk het vergroten van de ruimte voor de verschillende bestandsdelen van het oog.

Daarbij is gebleken dat wanneer men een bril opzet die alle beelden omkeert, de hersenen dit beeld na een paar dagen vanzelf weer stabiliseren naar het normale beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het beeld staat op zijn kop in je ogen... Het nut van het omdraaien is dat je alles van boven, alles van boven ziet... Dat is nuttig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik even niet...:S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ogen zetten het op zijn kop en de hersenen draaien dat weer om zodat het weer normaal is...
AWM
14 jaar geleden
Een reactie!!!!
het heeft niet zozeer nut , het is meer de natuurkundige werking van de lens van je ogen, je hersenen zetten de boel weer recht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gast, het beeld komt recht binnen, maar op het moment dat de lichtstralen door de lens naar elkaar worden toegebogen, wordt het op z'n kop gezet en komt het licht 'ondersteboven' op je netvlies aan. Daarna moet het door de hersenen weer recht worden gezet, anders knal je overal tegenaan.

Hieronder een linkje naar een website met een duidelijk plaatje van waarom je eigenlijk 'op z'n kop' ziet. In alle twee de plaatjes zie je dat het beeld omdraait door de werking van de lens van het oog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALs onze ogen niet het beeld andersom zou projecteren, zouden we alles op de kop zien. Als dat het geval zou zijn, zou een mens problemen krijgen met evenwicht. Omdat onze hersenen dan zouden registreren dat er iets niet klopt.