waarom lost een ei op bij een hoge PH?

Ik heb een biologie proef uitgevoerd waarbij ik ei in een reageer buis moest stoppen. ik moest toen de ph verhogen naar 9. nu heb ik per ongeluk de ph opgehoogd tot 14 (de helft van het potje viel in de reageer buis) waarom is mijn ei opgelost/verteerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een pH van 14 betekent dat je oplossing sterk basisch is geworden (denk aan een gootsteen-ontstopper). De 9 die je had moeten hebben verschilt niet opzienbarend van schoon water (7), maar was natuurlijk ook al zwak alkalisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een sterke base is, net als een sterk zuur, desastreus voor ingewikkelde structuren als bijvoorbeeld biologische weefsels. De resterende verbindingen zijn oplosbaar. En dat deden ze.