Wat is dit voor een vogel ?

Ik zie hem regelmatig in mijn kleine tuin in de woonwijk van een kleine stad. Hij heeft ongeveer de kleur van een mus (bruin/beige/grijs) maar is kleiner en veel slanker. Verder is hij onrustig, blijft slechts enkele seconden op een plaats en vliegt zeer snel. Heeft iemand een idee ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
22.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je er een foto van?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee, is me nog niet gelukt. hij is me steeds te snel af

Het beste antwoord

Dat moet de heggemus zijn...
De heggemus lijkt van boven gezien heel erg op de andere mussensoorten, maar is daarvan beslist geen familie. Dat kun je zien aan het snaveltje. De heggenmus heeft een dun priegelsnaveltje, waar de andere mussensoorten een robuuste snavel hebben die zeer geschikt is om noten te eten. De heggenmus is dan ook een insecteneter, al neemt hij 's winters wel genoegen met zaadjes. De heggenmus staat onder meer bekend om zijn broedgedrag. Het nest bouwt hij op werkelijk de gekste plaatsen, zoals brievenbussen en fietstassen. Het is een rustig vogeltje dat je gemakkelijk over het hoofd ziet.
Plaatje bij antwoord
Z512099
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Dacht ik ook al aan. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij lijkt er veel op dus dat zal hem wel zijn. Alleen het rustige klopt niet helemaal want hij is zo ongedurig en snel dat het me toto dusver niet gelukt is hem op de foto te zetten

Andere antwoorden (1)

Misschien een winterkoninkje?