Waarom worden onze hersenen niet beïnvloed door magneten ?

Laat een magneetje langs een geleider bewegen en je creëert een elektrische spanning. Wanneer de stroomkring gesloten is, is er zelfs een stroompje.

Zelfs in een blok metaal ontstaan door magneetvelden van allerlei wervelstromen.

Onze hersenen maken óók gebruik van elektrische stroompjes om signalen door te sturen en onze spieren aan te sturen.

Je zou zeggen dat onze hersenen zeer gevoelig zijn voor alles wat magnetisch is, maar niets is minder waar.
Sterker nog: tijdens een MRI-scan jagen we enorm sterke magnetische velden door een perfect functionerend brein dat van al dat magnetisme helemaal niets merkt.

Hoe kan dat ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eind vorig jaar blijkbaar niet naar 'Het lichaam van Coppens' gekeken? http://www.youtube.com/watch?v=qZIpl1dAfLE

Het beste antwoord

Onze hersenen worden wél door magneten beinvloed. In Nijmegen doen ze daar veel onderzoek naar. Ik weet niet meer precies hoe en wat.
Bij een MRI-scan kom je alleen in een statisch veld terecht. En een statisch magneetveld geeft geen spanningsverschillen. Wat bij deze scan wél gebeurt is dat er radiogolven door je heen worden gestuurd. Maar daar hebben je hersenen geen last van.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Radiogolven zijn ook een vorm van magnetische straling!
Cryofiel
10 jaar geleden
Maar wel met een "iets" hogere frequentie dan de frequentie waarop de hersenen werken. Vanuit de hersenen (neuronen) gezien, is de gemiddelde intensiteit van een radioveld nul.

Andere antwoorden (1)

De elektrische stroompjes in onze hersenen gaan niet door metalen geleiders. Ware dit wél het geval, dan zouden ze ook door magnetisme beïnvloed kunnen worden.
jc54