Als gifkikker weet je dat je niets te vrezen hebt en dat je moet opkomen voor jezelf... Daarom maak je felle kleuren om de ander erop attent te maken dat je giftig bent...

(Vaak rijden gifkikkers in een felrode Ferrari, ook al een teken van wegwezen...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Om andere dieren te waarschuwen dat ze giftig zijn. Felle kleuren schrikken af en daardoor worden ze niet (of minder snel) opgegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter waarschuwing dat andere dieren ze niet moeten aanvallen c.q opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gifkikkers zijn kleine kikkers van zo'n 1,5 tot 6 cm groot. Zo is de kleinste gifkikker die bekend is de "kleine zoemer". Hij is nog geen 2 cm lang. Hij werd ontdekt in 1980 in het Andes gebergte. Ze naam heeft te maken met het zoemende geluid dat hij maakt, dat lijkt op dat van een insekt. Je kunt de kikkers vaak aan hun kleur (-tekening) herkennen. In totaal zijn er wel 8 geslachten en zo'n 160 verschillende soorten! Maar door aantasting van het regenwoud en legale en illegale handel worden helaas veel soorten bedreigd. De kikkers zijn te herkennen aan hun felle kleuren op hun rug, maar bij sommige soorten is zelfs deze onderling afhankelijk van de omgeving ook nog verschillend. De felle kleur op de rug gebruiken de gifkikkers om hun territorium in de paartijd te verdedigen tegen mannetjes, en is voor roofdieren een waarschuwing dat hij giftig is. Dit gif moet wel een zeer giftig zijn omdat zijn vijanden, de slang en de spin al immuun zijn voor zwakkere giffen. Je vindt ze vaak in op de oerwoudbodem in Midden- en Zuid-Amerika. Er zijn ook soorten bekend die alleen maar in de kruinen van de bomen leven. De vrouwtjes worden over het algemeen groter en dikker dan de mannetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De gifitigheid van een gifkikker beschermt hem ertegen dat hij opgegeten wordt door andere kikkers. Maar ja, als die niet weten dat die kikker giftig is, wordt hij nog opgegeten en heeft hij er dus niets mee gewonnen. Vandaar de felle kleur, waarmee hij de andere dieren waarschuwt dat hij giftig is. Dieren die niet giftig zijn hebben vaak een schutkleur als bescherming. Met dieren die zo fel gekleurd durven te zijn, moet wel iets niet in de haak zijn beseffen de andere dieren en laten hem met rust. Dit gaat niet altijd op. Er zijn ook dieren die fel gekleurd, maar niet giftig zijn. Eigenlijk bluffen die dieren. Ze vertellen met hun felle kleur: pas op hoor, ik ben giftig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"pas op eet mij niet ik ben giftig" stralen ze uit