Waarom red een nijlpaard een gnoe van de dood?

Lees dit net, maar ik weet dat het vaker voorkomt, maar waarom doet deze nijlpaard dit?

http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/3611540/2014/03/12/Nijlpaard-redt-gnoe-van-hongerige-krokodil.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=

10 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Poet
10 jaar geleden
Ik denk dat hij die rommel niet in zijn water wil
Poet
10 jaar geleden
Een door krokodillen karkas trekt alleen maar meer krokodillen en ziekten aan
Poet
10 jaar geleden
Sorry, ik bedoel een door krokodillen Afgekloven karkas.

Antwoorden (1)

Onderschat nijlpaarden niet, kunnen zeer agressief uit de hoek komen, dit nijlpaard "redt de genoe niet van de dood", maar wil die gewoon uit de weg hebben, weg van zijn plek. Nijlpaarden zijn territoriumvormend.
Nog een quote:
Het Nijlpaard is het meest gevaarlijke dier in heel Afrika. Per jaar vallen er meer doden als gevolg van Nijlpaardbeten dan van welk ander dier dan ook. De belangrijkste oorzaak is dat een Nijlpaard zijn territorium verdedigd. Elke indringer wordt door hem aangevallen. Aangezien Nijlpaarden ca. 6 minuten onderwater kunnen blijven worden mensen in voorbijvarende kano's of bootjes vaak verrast door de bovenkomende Hippo. Met zijn grote bek hapt hij in alles wat hij dan ziet. In de tijd dat ik in Afrika ben geweest heb ik het een aantal keer meegemaakt dat er in mijn direkte omgeving zoiets is gebeurd. Ook gaat het Nijlpaard 's-nachts op het land 'grazen', als je hem dan tegen komt schrikt hij en spurt zo snel mogelijk terug naar het veilige water. Sta je op zijn pad dan walst hij gewoon over je heen!

Toegevoegd na 6 uur:
Het is gnoe i.p.v. genoe.
Z512099
10 jaar geleden
milenaa
10 jaar geleden
In dit filmpje zie ik niets van agressie. Ik heb wel eens een documentaire gezien over nijlpaarden waarin uitgelegd wordt hoe gevaarlijk ze zijn, maar ze jagen de krokodil weg en de nijlpaard laat geen agressief gedrag zien in het filmpje. Hij bijt of dood de gnoe niet, en gebruikt ook geen overige agressie.
Z512099
10 jaar geleden
Ik zag op het einde het nijlpaard toch verschillende keren de gnoe duwen en vervaarlijk happen, de krokodil moest weg, maar ook de gnoe.
Het is wat je wilt zien natuurlijk, maar je moet niet alles geloven wat op You Tube komt ;-)