welk deel van een boom komt van water?

Een boom groeit door water lucht en andere grondstoffen. Maar voor welk deel is elke stof verantwoordelijk voor de toename aan gewicht?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Het grootste deel van de boom ontstaat door de binding van CO2, daar worden de protonen van het water aan toegevoegd, het zuurstofgedeelte van het water bindt tot een O2 molecuul en wordt weer uitgescheiden. Verder is er wat stikstof in de boom, omdat eiwitten noodzakelijk zijn voor het functioneren van de boom (de Enzymen en nucleinezuren bevatten nogal wat stikstof. Stikstof moet uit de bodem komen en er zijn verschillende methoden voor, vlinderbloemige bomen hebben bacterieknolletjes waar luchtstikstof wordt gebonden (ook elzen hebben die rhizomen meen ik me te herinneren, vlinderbloemigen zijn acacia, robinia, gouden regen. Schimmels spelen ook vaak een grote rol bij het vrijmaken van stikstof. Vooral boleten (zwammen met gaatjes aan de onderkant) werken nauw samen met bomen, waarbij de zwam stikstof en andere nutrienten vrijmaakt uit nog niet vergaan blad en hout van vorige bomen. (Boleten vind je dus over het algemeen op voedselarme grond). Fosfor en kalk zijn ook belangrijk en moeten via de bodem worden aangevoerd.

Ondanks de bijdrage van die andere elementen is denk ik zo een 80/90% van de boom gebonden CO2 in de vorm van cellulose. Er zijn nog veel meer elementen van belang (ijzer en magnesium), maar die vormen ook geen wezenlijke bijdrage aan het gewicht van de boom. Ik denk dat je het water in de houtvaten niet tot het weefsel van de boom kunt rekenen, wel het water in de levende cellen, maar dat stelt bij een boom relatief weinig voor.