Trihybride kruisingen en dihybride kruisingen, hoe doe je dit?

Ik heb een vraag over kruisingen bij erfelijkheid bij biologie.
Dihybride kruisingen en trihybride kruisingen hoe doe je dit?

Bijv bij trihybride kruisingen TTSSMM x ttssmm
En bij dihybride?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.9K

Antwoorden (1)

Dit werkt eigenlijk hetzelfde als met mono-hybride kruisingen. Er zijn alleen meer genen. Het kruisingsvraagstuk wat jij als voorbeeld geeft bij een trihybride kruising ziet er dan zo uit.

ouders --> TTSSMM(bv moeder) x ttssmm (bv vader)

genen combinaties die de ouders kunnen geven --> TSM(moeder) x tsm(vader

Als je deze combineert (vader en moeder) krijg je de kinderen, in dit geval een kind met de genen : TtSsMm.

Deze kinderen zouden ook weer kinderen kunnen krijgen en dan wordt het wat ingewikkelder. Dit word bij een trihybride kruising dan ook oneindig lang. Ik zal dit wel uitleggen met een (zelfbedachte) dihybride kruising, dit werkt hetzelfde als met de trihybride kruising alleen is het korter en makkelijker te begrijpen.

Stel vader heeft genen AABB en moeder heeft genen aabb

ouders --> AABB(vader) x aabb(moeder)

genen combinaties die de ouders kunnen geven --> AB(vader) x ab(moeder)

Als je deze combineert ( vader en moeder) krijg je de kinderen, in dit geval met de genen : AaBb

Deze kinderen kunnen ook weer kinderen krijgen :

AaBb(vader gekozen uit de kinderen) x AaBb ( moeder gekozen uit de kinderen)

genen combinaties die de ouders kunnen geven :
vader --> AB, Ab, aB, ab
moeder --> AB, Ab, aB, ab

De Resultaten, die je hieruit krijg kun je het beste verwerken in een tabel, want dat maakt het overzichtelijk.

AB Ab aB ab
AB AABB AABb AaBB AaBb
Ab AABb AAbb AaBb Aabb
aB AaBB AaBb aaBB aaBb
ab AaBb Aabb aaBb aabb

Mocht er nog iets niet duidelijk zijn hoor ik het graag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super bedankt! Erg duidelijk!