Hoe noem je het mannetje en het vrouwtje Zeepaard?

Ik vraag me nu al een paar dagen af of je nou het mannetje van de zeepaard ook Hengst noemt en het vrouwtje Merrie noemt zoals bij ''land'' paarden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Van vrijwel alle diersoorten worden de seksen aangeduid met 'het mannetje' en 'het wijfje' of -omdat wijf niet zo aardig klinkt- 'het vrouwtje'.
Slechts bij een zeer klein aantal dieren waar de mens intensief mee in aanraking kwam (zoals op de boerderij) werden om praktische redenen aparte benamingen gebezigd.
Het rund werd onderverdeeld in koe, stier, os, pink, vaars en kalf, gewoon omdat het nogal verschil maakt en je toch duidelijk moet maken waar je het over hebt.
Hoe groter de afstand tot het dagelijkse leven van de mens, hoe minder creatief de benamingen. Is de hond nog reu en teef, de wolf moet het al doen met wolf en wolvin.
Zo ook de berin, de apin, de leeuwin etc.
Maar al gauw vervallen we voor het onmetelijke dierenrijk in het fantasieloze 'mannetje' en 'vrouwtje'. Geen spinin, mierin, wormin dus. Het is op dit punt dus gewoon onontgonnen gebied en dat zal het ook wel blijven.
Veel zeedieren zijn op basis van hun uiterlijk vernoemd naar landdieren maar dat betekent niet dat ze dan ook automatisch de sexe-aanduiding meekregen. Zo spreken we bij de zeehond niet van zeereu en zeeteef. En aanduidingen als zeemerrie en zeehengst zijn (jammer, jammer) waarschijnlijk veel te vergezocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou ben ik weer nieuwsgierig wat een pink en vaars zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kalf wordt na een jaar pink (dames) of pinkstier (heren).
Tussen pink en koe doorlopen de dames enkele vaars-stadia.
Maar daar is gemakkelijk veel over te vinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je interessante en leervolle informatie. Wel jammer had dat wel grappig gevonden :)

Andere antwoorden (1)

Omdat het zeepaardje een vis is, spreken we net als bij andere vissen van : "het mannetje" en "het vrouwtje". Hier zijn geen aparte namen voor zoals bij zoogdieren.
jc54