waarom doen sommige planten aan thigmotropisme?

Tropisme is een hormonale reactie van een plant, op in dit geval een aanraking, waarna een plant in een bepaalde richting groeit

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk om houvast te krijgen. Op de plaats waar de plant een voorwerp raakt gaat de stengel minder hard groeien dan aan de andere kant, waardoor de plant de kant van de aanraking op buigt. Dit kan er toe leiden dat de plant zich om dat voorwerp heen gaat slingeren en zich zo vastzet of omhoog slingert. Voorbeeld pompoen en komkommer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom 'bewegen' sommige planten zo snel bij aanraking? (Zie: plantje die zijn bladeren 'opvouwt'

Andere antwoorden (1)

Bij thigmotropie (niet te verwarren met het gelijkende thigmonastie, zie bron) reageert de plant met een gerichte (groei)beweging op een aanraking of beter gezegd een mechanische weerstand. Een enkele korte aanraking heeft geen thigmotropie tot gevolg.
Dit doet de plant natuurlijk alleen om er beter van te worden, of tenminste narigheid te voorkomen. Met deze reactie windt een klimplant zich om een stok, stam of steel met het doel om snel en gemakkelijk omhoog te kunnen groeien zonder zelf een dikke stevige steel of stam te hoeven maken. Vaak ook doen alleen losse ranken dat, in plaats van de hele tak of de hele plant. Kijk maar eens naar een druif.
Ook de richting waarin wortels groeien wordt onder andere door thigmotropie beïnvloed zodat ze netjes om kleine hindernissen heen groeien. Soms stug volhardend, zonder een uitweg te vinden. Klop maar eens een plant uit zijn te kleine potje en zie hoe de wortels door thigmotropie voortdurend worden aangezet om om die vervelende hindernis heen te groeien.