Ja.

Koeien en schapen kunnen verbranden in de zon. Dat komt doordat ze soms planten eten waarin specifieke gifstoffen zitten die via het bloed bij de huid komen. Deze stofjes zorgen ervoor dat hun huid extreem gevoelig wordt voor zonlicht, en kan verbranden. Wanneer de koeien of schapen een probleem hebben met de lever kan dit effect nog ernstiger zijn, zo erg zelfs dat de koeien of schapen eraan dood kunnen gaan.

Honden verbranden niet doordat ze een (dikke) vacht hebben. De haren beschermen tegen de zon. Maar heeft een hond op een bepaalde plek weinig haar, dan kan hij daar toch verbranden.

Ook andere dieren worden door hun vacht beschermd tegen verbranden. Maar ze kunnen wel een hitteslag krijgen als ze teveel worden blootgesteld aan de zon omdat ze bijvoorbeeld geen schaduwplekje konden opzoeken.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste landbouwhuisdieren hebben helaas geen afdak in de wei om te schuilen tegen de zon, wind of regen.

Andere antwoorden (3)

Laat ik antwoorden voor de katten.
Jazeker, katten die wit zijn, kunnen makkelijk verbranden op hun oren, en soms hun neus. Vaak krijgen deze katten op oudere leeftijd kanker aan de oorschelpen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ook exotischere dieren dan huisdieren kunnen last hebben van zonnebrand. Bijvoorbeeld walvissen, volg de bijgevoegde link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nijlpaarden zweten hun eigen zonnebrandcreme.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olifanten kunnen fors verbranden.
Om dit te voorkomen gooien ze zand over en op hun rug en kop.
Naakthonden kunnen ook fors door teveel aan zon verbranden. Maar ook 'normale' honden kunnen een zonnesteek oplopen, weet ik sinds ik mee maakte dat een hond zo'n zonnesteek opliep. Naar!