Zijn op elke dag van het jaar evenveel mensen jarig?

Ik vraag me af of er periodes of dagen zijn waarop meer of minder mensen geboren worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Lees maar bij http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/dag-meeste-mensen-jarig.53442
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leuk om deze vraag te lezen op mijn verjaardag :)

Antwoorden (4)

Nee dan zouden van de 7.0 miljard mensen die er op de wereld rondlopen er elke dag 19 miljoen jarig zijn en dat getal is zo groot dat de kans dat dat ook daadwerkelijk zo is nihil is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag !
Ik ben voor je op zoek gegaan en kwam de grafieken uit het plaatje hieronder tegen. Het betreft de bevolking van de USA, maar een paar conclusies kun je denk ik ook wel overnemen voor Nederland.

In zijn algemeenheid worden de meeste kinderen geboren in de maanden juli t/m september. (3e grafiek)

Daarnaast worden er in het weekend minder kinderen geboren. (2e grafiek) Dat zal te maken hebben met ziekenhuizen e.d. die in de weekenden liever geen keizersneden e.d. zullen doen. Hetzelfde geld voor de feestdagen die in de laatste grafiek duidelijk herkenbaar zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Opmerkelijk dan dat in mijn gezin, vlak na WOII alle acht kinderen zijn geboren van november tot april.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Haha...
Mark Twain zei het al: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." ;-)
Er is hierna ook onderzoek gedaan in Nederland. Dit lijkt in Nederland een heel stabiel verloop te hebben, met 2 pieken: 9 maanden na de bouwvak en 9 maanden na de Kerst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, elke dag zijn er wereldwijd 17.808 mensen jarig. Als je me niet gelooft moet je het zelf maar eens natellen. :-)
Ik zeg wel 'wereldwijd' want plaatselijk kan dat heel wat verschillen. Hoogstwaarschijnlijk is op internet gemakkelijk het aantal geboorten maandelijks op te zoeken.