In theorie kan dat mbv gentherapie maar dat staat nog in de kinderschoenen en er is 100% zeker nog nooit iets gedaan met haargenen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Genen veranderen is vaak zinloos, omdat genen slechts een bepaalde tijd actief zijn. De genen die bepalen waar je hoofd komt en waar je armen en benen worden aangelegd zijn slechts even actief in de hele vroege ontwikkeling. De haarzakjes worden ook op een bepaalde tijd aangelegd en gaan levenslang mee. Ze beginnen als een baby haar, later krijg je hoofdhaar en nog later haren die reagen op geslachtshormonen, maar de haar is niet veel anders dan een sliert deeg die uit een machine komt, en de vorm van de machine bepaalt hoe de haar eruit komt te zien.

Als het haar eenmaal gekruld is, dan zal het niet plotseling weer erg steil kunnen worden omdat de vorm van het haarzakje dan al wat afgeplat is. Andersom zou heel misschien kunnen, dat je wat wijzigt in de genen van ronde haarzakjes waardoor ze wat afgeplat worden.

Er zitten nogal wat stappen tussen het aflezen van genen en de aanleg van een structuur, een gen is geen alles bepalende grootheid, waarmee je een bepaalde aanleg weer terug draait, als je in de ontwikkeling een splitsing passeert kun je vaak niet meer terug en de genen die de splitsing veroorzaken zijn in een latere fase overbodig, of ze worden gebruikt voor een heel ander doel, zeg maar een gen dat eerst bepaalt waar je armaanleg komt wordt ook weer actief op het moment dat je vingers worden aangelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat me wel praktisch haalbaar lijkt (hoewel nog steeds heel duur) is dat je bijv. van een bepaald honderas met steil haar een embryo behandelt met een gen voor krullend haar dat afkomstig is van een ander honderas. Zo kun je een nieuwe stam honden kweken met krullend haar maar overigens gelijk aan het bestaande ras.
Dat helpt dus niet voor een bestaand individu, en is dus misschien niet wat de vraagsteller bedoelde. Maar ik wou het toch ff kwijt.
WimNobel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant, maar jammer dat die beesten niet mee kunnen beslissen.