Fluit de merel alleen in het voorjaar zo prachtig?

In het voorjaar fluit de merel zijn prachtigste lied. Ik word 's ochtends op de meest zachte manier gewekt, waardoor ik me meteen helemaal gelukkig voel - zeg maar voorjaarsachtig!

Fluit de merel alleen in het voorjaar zo mooi? Als je bijvoorbeeld op http://www.lauwersmeer.com/php/geluid.php?taal=nl&vogelnr=122 luistert, hoor je dat de merel op 23 maart en op 5 april prachtig zingt, en op de andere datums maar heel gewoontjes fluit of kwettert.

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/voorjaarsmerel.46618 .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.8K

Het beste antwoord

Nee hoor. Je kunt nog tot in augustus van zijn prachtige gezang genieten:-)

Over de merel:
"Overdag scharrelen ze rond om eten te zoeken (fourageren), maar 's morgens vroeg en in de avond kun je het prachtige gezang van de merel beluisteren.'t Liefst zitten ze daarbij boven in een boom, of op de punt van een dak. Merels beginnen in februari te zingen en dat kan tot in augustus doorgaan".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De merel hoort bij het voorjaar! Al vanaf februari kunt u de jonge mannetjes horen fluiten, wanneer ze hun territorium gaan vormen. Vogelkundigen hebben onderzocht, dat merels altijd drie kwartier voor zonsopgang beginnen te zingen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Regenachtig weer is merelweer. Wanneer er een flinke bui is geweest komen de regenwormen naar boven: smullen! Ze leven vooral van wormen en insekten, maar eten in de winter ook wel vruchten en bessen, en broodkruimels, zaden en vet van de voedertafel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor. Midden in de zomer fluit hij net zo prachtig!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij ook in het voorjaar en zomer en bij goed weer soms in het najaar, wel ietsje minder enthousiast maar toch nog genoeg om van te genieten in het najaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mannetje zingt vanaf februari, meest ’s morgens en ’s avonds. Merels zingen het meest als hun wijfje op de eieren zit en vaak vanaf een hoog en duidelijk uitzichtpunt. (2 tot 4 keer per jaar leggen ze tussen de 3 en de 5 eieren)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rota,de merel(uit de familie der lijsters!!!) zingt altijd wel mooi! En buiten dat is hij ook een gewldig imitator,hij kan veel geluiden na doen.
Toen ik in de jaren 50(ja hoor opa) wel eens op een boerderij verbleef,waar je je buiten aan de pomp moest wassen presteerde hij(de merel) het regelmatig het geluid van die pomp perfect na te bootsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Direct na het sluiten van mijn vorige vraag kwam ik erachter dat de merel inderdaad tot de familie der lijsters behoort. Je had en hebt dus helemaal gelijk! Toch is voor mij "de" lijster echt een andere vogel dan de merel. Misschien zijn die benamingen streekgebonden.
Jouw merel zit gewoon schaamteloos te flirten nu!

Vogels produceren twee soorten geluiden, de ene wordt 'roep' genoemd, de andere 'zang'.
Roepen dienen om
contact te houden, zoals in een groep staartmezen, of om alarm te slaan, zoals merels doen als er een kat in de buurt is.
Zingen doen vooral mannelijke vogels om hun territorium, het gebiedje waarin zij de baas willen zijn, aan te geven. Sommige vogels, zoals roodborstjes en winterkoninkjes, hebben een voedselterritorium dat ze ook in de winter verdedigen.
Maar veel meer soorten hebben in het voorjaar een broedterritorium, wat afhankelijk van de soort, vanaf eind januari tot in juli, door luide zang wordt aangegeven.
Het zijn vrijwel altijd de manlijke vogels die in de broedtijd zingen.
Eerst doen ze dat om een vrouwtje te lokken. En hoe mooier ze zingen hoe meer succes ze daarbij hebben.
Daarna gaat het vooral om het afweren van mannelijke soortgenoten, die hun dame zouden kunnen verleiden en/of hun voedselvoorraad zouden kunnen bedreigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou ik 'ja' zeggen. In andere seizoenen fluit de merel ook wel, maar het voorjaar is de tijd die ertoe doet.

Het is de (aankomende) paartijd waarin de merel gemotiveerd is, er moet indruk gemaakt worden op vrouwtjes, en het moet voor de andere mannetjes duidelijk zijn dat ze niet in het territorium van de stoerste zanger mogen komen. Daarom doet de merel in deze tijd extra zijn best.