Hoe veroorzaakt lyme zo'n kringenpatroon rond de tekenbeet?

Welke reactie leidt tot de roodkleuring? Kennelijk verplaatst deze reactie zich niet via bloed want dan zou het overal in het lichaam kunnen optreden. Maar hoe dan wel? En hoe kan het dat er eerst een rode ring uitbreidt, dan een kleurloze ring en dan wederom een rode?

Ik vindt dit een fascinerend fenomeen.

Picture for question
10 jaar geleden
in: Biologie
1.8K

Het beste antwoord

De Borrelia spirochaeten infecteren de cellen waar ze in leven. Het is dus geen allergische reactie. De ziekteverwekkende spirocheten kunnen in allerlei cellen overleven. De spirocheten zijn een erg speciale groep en vooral erg vervelend omdat ze zeer moeilijk te kweken zijn, ze kunnen alleen in het lichaam van een gastheer overleven. Ze infecteren allerlei soorten cellen, maar zenuwcellen zijn favoriet dacht ik, de Europese versie van Lyme kan ook witte bloedcellen infecteren, waardoor je vreemde rode of paarse blaasjes krijgt in latere stadia van de infectie. In het ringpatroon is het midden een dikkere korstachtige vlek, de buitenste ring bestaat uit wat warm aanvoelende huid, mijn conclusie is dat de bacterie enigszins van eigenschappen verandert, of misschien van het ene type huidcellen naar zenuwcellen verhuist. Vermoedelijk heeft de afweer er ook wel mee te maken (reactie van de bacterie op antistoffen of macrofagen). Via Web of Science of Google Scolar kun je er misschien meer over vinden, het zijn typische onderzoeksvragen.

Na het ringstadium beginnen de spirocheten zich door het bloed te bewegen met hun flagellen en kunnen ze zich op allerlei plekken in het lichaam gaan vestigen. Ik neem aan dat ze in het eerste stadium alleen de lymfe gebruiken om van cel naar cel te gaan en dat daarom de infectie nog lokaal blijft..

Om de borrelia te kweken wordt wat huid aan de buitenkant van het patroon (bulls eye rash) weggenomen, het is dus maar de vraag of er in de binnenste korst nog levensvatbare bacterien zitten.