Waarom is men altijd op zoek naar sensatie?

In een andere vraag kwam ter sprake dat de mens (of in ieder geval een groot deel van de mensen) al minstens honderden jaren een sensatiezoeker is; waarschijnlijk heeft dit er dus altijd in gezeten. Wat is het biologisch nut van deze drang naar sensatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Antwoorden (3)

Ik gok dat het een bijeffect is van de adrenalinerush is die vrij komt op een angstmoment. Deze adrenaline zal ons in andere tijden geholpen hebben met het overkomen van bepaalde stresssituaties. Attractieparken, en mensen die allerlei spannende dingen organiseren spelen handig in op het neveneffect van adrenaline, het lekkere gevoel wat het geeft. Het heeft dus net zoveel evolutionair nut als de zoek naar seks zonder voortplanting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
+ jouw antwoord is beter dan het mijne
Het idee dat jij wel braaf bent en goed oppast, dus dat jou dit allemaal(ophangen,onthoofden) niet zal overkomen.
En dat jij ook je familie of spullen niet zult kwijtraken in een overstroming.
Lekker griezelen, net als vroeger in het spookhuis, meet de achterliggende gedachte hoe goed je het zelf hebt.
maar biologisch gezien weet ik het ook niet
12 jaar geleden
Sensatie veroorzaakt opwinding (aanmaak van adrenaline door de bijnier). Het opzoeken van sensatie kan echter niet gelinkt worden aan een biologisch nut, maar wel aan psychologische drang. Een sensatie is namelijk een nieuwe "prikkel" en dat houdt je geest alert. Vanuit biologisch vlak zou je wel kunnen zeggen dat dit de mens alert én sterk houdt (de drang naar de 'survival of the fittest.')