geïrriteerde ogen ten gevolge van een allergie: zijn er nog mensen dat dit hebben?

Ik heb sinds ik eens met het werk in een gebouw heb gezeten met veel airco een heel irritante en onwerkbare prikkel in mijn ogen. Ik heb dit zeker niet altijd echter wanneer ik het heb kan ik mijn ogen bijna niet meer openhouden. Lezen en werken zijn helemaal uit den boze.

Ik heb reeds naar de huisarts en oogspecialist geweest deze vinden niets speciaal. Nu denk de dokter dat ik allergisch ben aan 1 of andere stof. Dit zou dan op mijn ogen slagen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Ik heb een tijd in een huis gewoond dat oud en slecht onderhouden was. Blijkbaar zat er daar veel stof, of schimmel, in de lucht want mijn vriend is allergisch voor stof, en kreeg altijd heel veel last van zn ogen als hij bij mij was (rode ogen, getraan, jeuk). Zoveel dat hij niet een hele dag bij mij kon blijven.
Ik zou inderdaad even je huisarts vragen of ie kan testen of je allergisch bent voor stof. Er zijn bedrijven die kunnen testen of er in een ruimte schimmel aanwezig is, en daar dan wat aan kunnen doen. Misschien zit er ergens in de luchtaanvoer van de airco een plek waar veel schimmel is, die dan door de ruimte wordt geblazen.
Mocht dat zo zijn, dan valt dat lijkt mij wel onder de verantwoordelijkheid van je werkgever om te zorgen voor een niet-ongezonde werkplek, dus misschien kan je hem/haar dan vragen er iets aan te doen.

Toegevoegd na 14 seconden:
Maar wie weet is het ook wel iets heel anders.
Krijg je ook echt stromende lucht in je gezicht? Lijkt mij sterk dat zo'n ding echt zo sterk op jou gericht is, maar in dat geval kan het wel dat je ogen daardoor geirriteerd raken. Van wind kunnen ogen namelijk ook geirriteerd raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goh ik zit niet bepaald in de wind. Het is wel droge lucht want als ik buiten ga is het opeens gedaan. Echter vanaf ik terug binnen zit heb ik het terug. Echt bizar. Ik neem al lichte anti allergie middeltje van de dokter en dat helpt nog niet zo goed jammer genoeg. Ik weet wel dat er zwaardere dingen bestaan zoals Zyrtec of iets dergerlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat het door te droge lucht komt, misschien kan je kijken of er kleine humidifiers bestaan die alleen binnen kleine straal de lucht vochtiger maken, die je dan op je bureau kan zetten? Of anders je baas vragen om eentje neer te zetten in jullie ruimte?
http://en.wikipedia.org/wiki/Humidifier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed idee enkel werk ik voor een gigant. Wij zitten met grote open verdiepen met veel airco blazers en vele bureaus. ik heb bang dat een humidifier misschien weinig effect zal hebben. Om ze te laten plaatsen door het bedrijf vergt de goedkeuring van heel veel mensen wat het proces niet ten goede komt natuurlijk. Toch bedankt voor het antwoord!

Andere antwoorden (5)

Airco is funest voor je ogen, huid, ademhaling en bovendien verspreidt het bacteriën.

Dat je 'allergisch' zou zijn voor een of andere stof is nogal vaag. De droge lucht van de airco zorgt voor droge ogen. Droge ogen en een droge neusholte zorgen voor irritatie. Het is zeer vermoeiend en bovendien wordt je veel sneller verkouden.

Het enige wat je kunt doen is een luchtbevochtiger vlak bij je werkplek te plaatsen, zo wordt de lucht iets vochtiger en zul je minder last van droge ogen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook last van brandende ogen of iritante jeuk in de hoekjes van mijn ogen .
bij mij is dat afkomstig van hooikooirts .
ook stoffige ruimten hebben daar invloed op.
als ik vermoeid ben gaan ze ook iriteren .
ik zeg overgevoeligheid door een allergie.
tranen je ogen of juist te weinig.
als ze te weinig tranen dan kan je bij de apotheek kunsttranen halen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn die mensen er. Mijn stiefdochter kan bv. niet in een huis komen waar knaagdieren (huisdieren) aanwezig zijn. Doet zij dit wel, dan worden haar ogen helemaal rood, gaan tranen en uiteindelijk zweren. Ze kan dan ook bijna niet meer zien. Dit geintje kan soms wel langer dan een week duren, voordat het over is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk reageer je inderdaad ergens allergisch op. Je zou eens kunnen proberen om 'over the counter' allergiepilletjes te slikken. Die kunnen verder weinig kwaad (anders zouden ze niet bij de drogist te koop zijn). Waarschijnlijk nemen je klachten dan meteen een heel eind af, en dan weet je zeker dat je een allergische reactie hebt. Als dat na 3 dagen niet zo is, is er iets anders aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, komt regelmatig voor. Zelf heb ik rond deze tijd van het jaar ook altijd last van branderige ogen.
Ga terug naar je huisarts of vraag advies bij de apotheek, er zijn oogdruppels die dat branderige gevoel wegnemen.