Wat is het nut van de evolutie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er niet in, dus weinig nut als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
koolwitje ga je eens heel snel schamen

Het beste antwoord

Evolutie is een wetenschappelijke beschrijving van een biologisch proces. Dit proces zorgt ervoor dat erfelijke eigenschappen worden doorgegeven waarmee een soort kan overleven. Het zegt dus niet dat de beste eigenschappen worden doorgegeven.

Het evolutieproces kan er voor zorgen dat een soort andere eigenschappen meekrijgt als dit nodig is om te overleven. Een soort kan daardoor ook veranderen.

Het systeem zorgt er voor dat als de omgeving verandert, de soort zich kan aanpassen om te overleven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hieronder ook wat goede links. Onderstaand plaatje is natuurlijk een parodie (met excuus voor het varken, want dat is een heel intelligent dier).

Toegevoegd na 8 minuten:
En omdat het een veel bediscussieeerd onderwerp is hier, zou je ook kunnen kijken naar eerdere vragen en antwoorden: http://www.goeievraag.nl/zoek?q=evolutie

Toegevoegd na 12 minuten:
Mischien een wat duidelijker antwoord op je vraag: Het proces achter de evolutie is selectiedruk en genetische modificatie (veranderingen van genen). Hierdoor zijn soorten in staat te reageren op veranderingen in de omgeving mits die niet te snel plaats vinden.

Dinosaurieërs kunnen bijvoorbeeld uitgestorven zijn door een meteorietinslag waardoor er een tijd weinig voedsel was en weinig zonlicht. Hierdoor hebben de zoogdieren zich enorm snel kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat kan toch ook zonder evolutie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De evolutie is meer een beschrijving van het proces zelf. Darwin kwam als een van de eerste op het idee van de evolutie, maar wist niets van de moleculaire processen hierachter. Biologen kunnen het evolutieproces ook bijvoorbeeld bestuderen in een laboratorium met bijvoorbeeld proefdieren. Een veelgebruikt proefdier is drosophila (fruitvlieg) die zich heel snel voortplant. Als ze in het laboratorium de leefomstandigheden veranderen zie je dat in de volgende generaties er aanpassingen zijn in uiterlijk en fysiologie. De fruitvliegen die goed zijn aangepast aan de wijziging zullen overleven en anderen niet. Dan zullen de genen van die aangepaste fruitvliegen worden doorgegeven aan volgende generaties en in stand blijven. Als het evolutieproces bestaat zou je ook weer terug moeten kunnen en dat is in het lab ook bewezen. Voor een bioloog is het evolutionaire proces niet iets waarin je wel of niet gelooft. Waar je het niet mee moet verwarren is het ontstaan van de aarde. Er zijn heel veel biologen die zowel in de evolutie geloven, als in het creationisme (God die de aarde schiep). Zie ook mijn links naar kennisnet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt. bedankt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Het varken is een logische volgende stap ;-)

Andere antwoorden (10)

De mannier die de natuur heeft gevonden om alleen de sterkste te laten overleven is de evolutie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien ben ik dat ook wel, zeker als ik het antwoord lees van Koolwitje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al 48 jaar, hoezo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het niet met je antwoord eens. Het gaat niet om de sterkste, maar de best aangepaste. In een sloot waarin de pH waarde daalt (zuurgraad) kunnen niet de sterkste organismen overleven, maar degenen die zich kunnen aanpassen aan die nieuwe omstandigheid. Het kan dan gaan om een paar individuën van de soort die eerst een kwijnend bestaan hadden, maar in de nieuwe omstandigheid opeens de beste kansen krijgen om zich voort te planten en die eigenschappen door te geven. Darwin zegt daarom in zijn boek: Survival of the fittest, niet de strongest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@som, klopt maar ik bedoel sterkste in de ruimste zin van het woord, kijk naar de mens die is in meer dan een discipline de sterkste, met als resultaat dat we nu bovenaan staan en de hele planeet domineren c.q. slopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoef je toch niet kwaad om te worden, ik word toch ook niet kwaad als jij daarin gelooft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zijn alle nu levende dieren de sterksten in die ruime zin van het woord. Ze zijn allen optimaal aangepast aan de huidige leefomgeving. De mens is dus niet het hoogst haalbare in de evolutie. Ik reageerde hier op omdat in het verleden de evolutietheorie ook is misbruikt om selecties te maken van de sterksten. Een dergelijke selectie is niet alleen onmenselijk, maar biologisch gezien onwenselijk. Er is een groot verschil tussen "sterksten" en "best aangepast aan de omgeving".
Door de evolutie blijft alle leven op aarde zich als maar vernieuwen, door zich aan te passen of te verdwijnen, dit proces wordt nog versterkt door positieve of negatieve mutatie's, natuurlijke omstandigheden en selectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leven wil leven. Dus de natuur vind manieren zich aan te passen aan de omgeving zodat het beter of langer kan overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat alle leven zich beter kan aanpassen aan veranderende omstandigheden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is niet wel of niet nuttig te noemen, maar is slechts het van het gevolg van de natuurlijke selectie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is maar een optelsom van doorgegeven foutjes.
Je kunt dus van het nut van evolutie spreken als van het nut van een ongeluk. Soms wordt iemand beter van een ongeluk, maar van nut kan je alleen spreken als er opzet in het spel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Feniks, ik hoop niet dat ik je beledigt heb met mijn plaatje bij mijn antwoord. Leuke zienswijze, die optelsom van foutjes. Helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee in tegendeel sommige mensen lijken nu al zo op een varken ;-)
Nut wordt aan iets gegeven door een achterliggende gedachte, daar is in het geval van evolutie geen sprake van.

Als je "het leven" als deze achterliggende gedachte zuo beschouwen, is het nut van evolutie hiervoor, dat er constant met andere organismen gekeken wordt welke het beste zijn in wat het leven wil - namelijk, verder gaan met leven.

Je kunt het een beetje zien als een grootschalig experiment. Neem een imperfect zelfreplicatiesysteem, en kijk welke van de kopietjes het beste zijn in het maken van nieuwe kopietjes. Door verschillende dingen uit te proberen (gevolg van de imperfecties in het replicatiesysteem) kunnen er met de tijd een heleboel verschillende manieren zijn om jezelf te kopiëren, elk met hun eigen manier van doen.

Het nut van de evolutie is dan om de betere systemen door te ontwikkelen, en weer nieuwe verbeteringen te ontwikkelen - terwijl systemen die gewoon heel sterk zijn niet per sé hoeven te veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetenschappelijk filosofisch wordt aan mechanismen geen nut toegekend.

De meeste biologen, gaan er echter stilletjes van uit dat alles zo is als het is, omdat dat optimaal is gezien de omstandigheden.

Selectie door de natuur, door de partners, door de zorg voor kinderen, of door de groep, leiden - ook onder veranderende omstandigheden - steeds weer tot de best aangepaste soorten.

Door evolutie blijft het leven bestaan, het past zich wel telkens aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft geen enkel nut!
Alleen maar zich zelf troosten, of tewel amuseren.
Slaat dus nergens op.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoals jouw antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd babyfaced de evolutie theorie slaat nergens op hoe hebben ze het verzonnen niet?
Evolutie heeft geen nut, het is nutteloos... Alles is nutteloos, jij mag je eigen nut er aan verlenen, door bijvoorbeeld een koe te nuttigen...

Maar het is en blijft nutteloos...

Was dit een nuttig antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Absoluut niet.