Hadden achterlichten niet beter blauw kunnen zijn dan rood?

Het purkinje-effect beschrijft immers hoe het menselijk oog bij lage lichtsterktes gevoeliger is voor de blauwe kleur dan voor de rode.
In dat geval zouden blauwe achterlichten, ook bij grotere afstanden beter zichtbaar zijn en eerder opvallen.

10 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Voor de zichtbaarheid op afstand zou aan blauw niet de voorkeur moeten worden gegeven, met name als er zich deeltjes in de lucht bevinden en dat is (bijna) altijd. Dan treedt zg Rayleight verstrooiing op. Blauw licht heeft een kortere golflengte en wordt daardoor sterker verstrooid dan rood licht. Door dit verschijnsel is de opkomende/ondergaande zon rood. Achterlichten zijn dus op grotere afstand zichtbaar als ze rood zijn. Het zwaailicht van de politie is op afstand juist minder goed zichtbaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat klopt, maar rood staat voor gevaar. Je zal uit automatisme beter en sneller gaan reageren op rood.
Vandaar dat borden en pictogrammen welke gevaar aanduiden vaak rood zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat alleen maar zo omdat het aangeleerd is, niet omdat het biologisch zo is. Dus goed aan te wennen. Als je het rood niet ziet vanwege de theorie die escape aangeeft, kan je er ook niet sneller op reageren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uit de Wiki over "Rood". >>Rood is een kleur die snel de aandacht trekt en in het westen gezien wordt als zowel een teken van gevaar als van liefde. Zo is een rode lijst dan ook een opsomming van mensen, dieren, ... waar gevaar aan verbonden is. Daarom wordt rood veel gebruikt als signaalkleur in verkeerslichten en seinen. Deze betekenis komt wellicht ook doordat bloed een rode kleur heeft; (de kleur van) bloed wordt door mens en dier instinctief verbonden met gevaar<< Volgens mij is de instinctieve reactie juist de reden dat voor deze kleur gekozen is. Uitstekend antwoord van Chielio.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het inderdaad instinctief is, kan je mijn reactie als niet geschreven beschouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Citaat; "Volgens mij is dat alleen maar zo omdat het aangeleerd is, niet omdat het biologisch zo is. Dus goed aan te wennen. Als je het rood niet ziet vanwege de theorie die escape aangeeft, kan je er ook niet sneller op reageren."
Waarom dit veranderen? Om het weer eens wat moeilijker te maken? Laten zoals het is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En vooral: rood is heet! Dus heel vaak au, en daarom is het biologisch
Volgens http://nl.wikipedia.org/wiki/Purkinje-effect is rood licht juist gunstig. Het nachtzicht blijft behouden terwijl de rode kleur wel goed en als rood wordt waargenomen.
Kijk op http://nl.wikipedia.org/wiki/Purkinje-effect onder het kopje "Gebruik van rood licht" voor de volledige uitleg.

Overigens moet je er ook nog rekening mee houden dat het op onze breedte gemiddeld pakweg de halve dag licht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Héél Goed punt dat nachtzicht. Daar had niemand aan gedacht. plusplus.
De meeste mensen associëren blauw licht met ambulance/politie/brandweer, dus ik denk toch dat rood licht beter is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kleuren rood en blauw hebben er niks mee te maken. Pak een blaadje, verf die zwart en doe er wat blauw tussen. Doe hetzelfde met rood en je zult zien dat de kleur rood er veel meer uit springt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom dat rood voor gevaar wordt gebruikt! Ook verkeerslichten zijn rood. Het blauw van de hulpdiensten zijn heel fel omdat het in eerste instantie gereflecteerd wordt met impulsen, zouen die constant branden , vielen die minder op.
ook bloed is rood en voor duizenden jaren was dat de kleur voor alarm slaan, achterlichten zijn rood, voor teken van
Pas op, u moet alert zijn, er is iemand voor u, of er kan een gevaarlijke situatie ontstaan, ook met verkeerslichten , rood, voorzichtig.