Wat gebeurt er met de warmte die ontstaat bij de verbranding in een plant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Dat "verbranden" ('s nachts) is voor het grootste deel wel wat anders dan een vuurtje stoken.
Het zijn chemische processen waarbij de vrijgekomen energie wordt gebruikt om andere chemische processen te laten verlopen. Chemische processen voor groei en opbouw van voedselreserves.
De eventuele (zeer gering) restwarmte wordt gewoon afgegeven aan de buitenlucht, bijvoorbeeld door het verdampen van water.
Reddie
10 jaar geleden
De verbranding zoals jij het noemt (dissimilatie )of suikerverbranding dient ervoor om energie vrij te maken in de vorm van ATP voor fysiologische processen en heeft de volgende formule
Chemische reactie
6 O2 +C6H12O6 >>>6co2+6h2O+ATP
Deze chemische reactie vind ook niet alleen 's nachts plaats maar uur per dag onder invloed van temperatuur en de vraag naar energie in de plant ,de energie ontstaat dus niet in de vorm van warmte maar in de vorm van ATP .( Adenose Tri Phosfaat)
ATP is dus een energiedrager en een soort van oplaadbare Batterij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De warmte wordt weer afgestaan, net zoals bij alle processen waarbij een temperatuurverhoging optreedt. De warmte wordt door geleiding, convectie en uitstraling weer verspreid over de omgeving (Universum). Overigens is die warmte maar zeer gering, de plant heeft geen hoge stofwisseling zoals wij hebben.
De reusachtige bloemen van planten die zich door vleesvliegen laten verspreiden produceren wel een merkbare hoeveelheid warmte, die helpt bij het aantrekken van de verspreider.