Hoeveel Co2 neemt een kamerplant op?

Voor een school opdracht hebben we een campagne bedacht om mensen bloemen te geven. Het zou een leuk feitje zijn om een co2 opname getak te kunnen gebruiken.

Toegevoegd na 50 seconden:
We weten nog niet welke plant en zoeken dus een gemiddelde

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Dat is in feite heel makkelijk omdat de biomassa van de plant uit CO2 en water is opgebouwd. De groei van de plant bepaalt dus hoeveel CO2 er wordt vastgelegd (even met de molecuulmassa uitrekenen geeft 73% CO2 voor elke kg droge stof (biomassa). Het duurt wel even voordat een kamerplant een kg aan droge stof is gegroeid. 1 kg per jaar zou net kunnen bij een grote behoorlijk groeiende kamerplant. Bij optimale omstandigheden kan CO2 in de lucht of licht beperkend worden voor de groei. In de praktijk moet je bij CO2 vastleggen grootschalig denken. In goede omstandigheden legt een weiland van een ha ongeveer 100 kg droge stof per dag vast, dat is dacht ik de orde van grootte waar je rekening mee moet houden, erg veel meer kan niet omdat er maar een beperkt aantal uren voldoende zonlicht is, je hebt ongeveer 10 fotonen nodig per CO2 molecuul.

Toegevoegd na 1 uur:
In feite draagt het water alleen maar waterstofatomen bij tijdens de vastlegging van CO2, zodat het percentage CO2 een stuk hoger uitvalt in het organisch materiaal.