Hoe kan het dat je niet opzwelt als je in bad zit?

waarom treedt er geen osmose op?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
zou wat zijn als je huid zo doorlaatbaar is
Rieneke1
10 jaar geleden
Je zit niet lang genoeg in bad.

Antwoorden (3)

Omdat er heel veel water in ons lichaam zit. Dus er is een bijna evenwicht. Voor de rest is er de huid.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zwelt wel op, alleen merk je er weinig van behalve in de dikke huid bij je vingers, waar door de opzwelling diepe kloven ontstaan. Voor de rest wordt het overtollige water door bloedvaten afgevoerd en dan door de nieren weer uit het bloed geperst in de glomeruli. Onder invloed van hormonen wordt er dan meer of minder water uit de primaire urine gewonnen. Voor zoetwatervissen is dat een flinke belasting en daarom kun je ze ook goed van zeevissen onderscheiden doordat ze meer glomeruli in het nierweefsel hebben, zeevissen hebben weer een langere lus van Henle om zoveel mogelijk water terug te winnen en ze hebben chloride cellen in de kieuwen om actief zout uit het bloed te halen.
Haaien hebben een andere oplossing voor het probleem, in hun bloed en lichaamsvloeistof zit een hoge concentratie ureum, zodat de osmotische waarde van het haaienlichaam ongeveer overeenkomt met zeewater.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat de huid zo goed als waterdicht is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn geen opgezwollen vingers, wel met rimpels. Als de huid vocht zou doorlaten dan zeker niet in handen of voeten omdat op die plaatsen de huid veel dikker en eelterig is. als ik jou redenering zou volgen zouden we als een ballon uit het bad of zwemdok komen. "De Amerikaanse evolutionaire neurobioloog Mark Changizi kwam onlangs in het vakblad Brain, Behavior and Evolution met een opmerkelijke theorie. De rimpels zouden geen toevallige bijwerking zijn van het contact met water, maar een belangrijke eigenschap die door natuurlijke selectie is ontstaan: rimpelvingers en -tenen geven meer grip als de omgeving nat is. De rimpels fungeren als een soort gootjes: zodra druk wordt gezet, vloeit het water sneller weg. Ze zijn vergelijkbaar met het profiel van autobanden of schoenzolen. Ook Japanse makaken blijken na een bad gerimpelde vingers te krijgen." http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3112140/2012/01/09/Waarom-rimpelen-vingertoppen-na-een-bad.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een vergelijking! Lijken zwellen op doordat ze zich gaan ontbinden en inwendige gassen niet direct een uitweg vinden, daarom gaan ze na een tijd ook drijven. Weer eens een bewijs hoe dicht de huid wel is. Wij raken overtollig water kwijt door te zweten of te plassen. De nieren dienen om het te zuiveren aangezien een deel van het water dat uit de dikke darm wordt onttrokken weer in het vatenstelsel terecht komt. Buiten aders waar bloed door stroomt hebben we ook kanalen waar water doorstroomt. Wij bestaan voor 70% uit water waarvan het bloed niet eens 10% bedraagt. Dat je mensen met de anatomie van vissen gaat vergelijken is me ook een raadsel.