Hoe kan dat in de bergen de bomen ook recht naar boven groeien? Welke krachten zorgen ervoor dat de boom niet naar beneden stort?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.6K

Het beste antwoord

Bij hogere planten speelt naast de eerder genoemde phototropisme (groei richting licht) ook gravitropisme een grote rol tijdens de groei. Hierbij groeien wortels met de zwaartekracht mee naar beneden en de bovengrondse delen van de plant tegen de zwaartekracht in omhoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fototropisme is een term voor naar het licht toe groeien van planten.
Met gravitropisme wordt bedoeld dat iets door de invloed van de zwaartekracht naar beneden groeit. Fototropisme is dus de term maar niet de verklaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hoeveelheid licht die op de groeiende plantencellen valt heeft invloed op aanwezigheid van het plantenhormoon auxine, wat zich in de minder belichte delen verzameld en hier voor cel elongatie zorgt. De onderbelichte zijde zal dus harder groeien dan de belichte zijde van de plant waardoor het zich richting het licht zal buigen.

Andere antwoorden (3)

Een boom verankert zich in de grond met wortels en deze houden de boom vast en stevig met de grond verankert.
10 jaar geleden
Ze groeien voornamelijk naar het licht en staan dus niet per definitie recht op de ondergrond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor Kruidenvr. Zolang bomen zich kunnen vastklampen aan de ondergrond blijven ze staan. Bomen die op de rotsen groeien hechten zich vast door middel van mos dat op de rotsen groeit.
Bij zware regenval of andere zware weersomstandigheden kunnen ze houvast verliezen. Vorig jaar en ook dit jaar bv zijn er in de Vinschgau Südtirol massaal bomen naar beneden gestort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ze recht groeien komt niet doordat ze naar het licht toe groeien maar doordat ze tegen de zwaartekracht in groeien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@daki, maar waarom groeien mijn planten dan wél naar het licht, zowel binnen als buiten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
doen ze natuurlijk ook, maar als ze alleen naar het licht zouden groeien zouden ze niet recht groeien, want dan zouden ze continu het licht volgen. Dus de reden dat planten recht groeien is omdat ze tegen de zwaartekracht in groeien maar ze groeien inderdaad ook een beetje naar het licht toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide processen spelen een rol. In het geval van bomen heeft zwaartekracht een grotere invloed.
De boom groeit zodanig dat hij aan een max van licht is blootgesteld.
Als men een boom in een donkere tunnel zou planten dan zou hij horizontaal naar het licht groeien,
In feite doen alle planten dat, met als extreem voorbeeld, de zonnebloem.
Robby BB