Hoe halen de waterschildpadden nu adem, nu ze al maanden onder het ijs zitten?

Waterschildpadden zijn nu in hun winterslaap onder het ijs, op de bodem.
Daar blijven ze tot beter weer, maar ik heb geen enkel idee hoe ze toch adem halen, daar kunnen ze toch geen maanden mee wachten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
15.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg me dit laatst ook af, mijn landschildpadden zitten nu al sinds eind oktober onder de grond (zo'n 40cm), de grond is inmiddels flink hardgeworden. Toch komen ze elk jaar weer boven als de temperatuur weer oploopt naar een graad of 17 en de eerste zonnestraaltjes verwarmen de grond. Ik ben altijd weer blij als ik zie dat ze er weer zijn, maar hoe ze het doen?????
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een goeie vraag ed ,jemig helemaal niet aan die beestjes gedacht in deze strenge winter. Ik hoop dat ze zo slim waren een ander plekje te zoeken. Er zal toch wel iets in hun systeem zitten waardoor ze nog konden ademen?? ik volg deze vraag. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. De waterschilpad (ooit een leuk klein waterschildpadje) van mijn dochter zit inmiddels ook in de vijver. Het is ieder jaar weer spannend of hij boven komt. Zeker na deze strenge winter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Floors, zet jij geen stoofjes in je tuin dan, zijn ze eerder wakker:-) Vooral koetsstoofjes doen het goed! :-)
josephina, hoe kan je nu een ander plekje opzoeken als je onder het ijs zit? Maar ging andere jaren ook goed.
Zie verder het goede antwoord van Zieneres.
Dounja, dat hij niet wegloopt, dat doen de meeste roodwangschildpadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha, goed idee, maar dan vrees ik dat ze al m'n sneeuwklokjes opeten. Als ze uit hun winterslaap komen, plunderen ze m'n jonge plantjes in de tuin omdat ze door hun energievoorraad heen zijn. Dan toch maar iets langer onder de grond i.p.v. warme pootjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed: hij zit in een enorme vijver bij een camping in de Ardennen. De kinderen gaan daar nog ieder jaar met hun vader naartoe. En ieder jaar komt hij weer netjes boven. Hopelijk dit jaar ook.

Het beste antwoord

Schildpadden hebben longen en moeten regelmatig ademhalen, veel soorten hebben een lange nek om in dieper water te kunnen leven. Vrijwel alle schildpadden goed kunnen zwemmen maar houden dat niet lang vol; in te diep water kan een schildpad zelfs verdrinken.

Een schildpad kan zijn lichaamsvolume in tegenstelling tot alle andere reptielen niet vergroten door het harde schild, de longen kunnen hierdoor niet sterk uitzetten wat de ademhalingscapaciteit beperkt. Bij bedreiging moet een schildpad zelfs eerst alle lucht uit de longen persen om zijn kop en poten terug te kunnen trekken.
Schildpadden kunnen de lucht in de longen gecontroleerd van de ene naar de andere long verplaatsen. Dit wordt door waterbewonende soorten gebruikt als balans om zo hun zwaartepunt te veranderen.

Aan het einde van de endeldarm is een gepaarde blaas aanwezig, het geheel wordt wel aangeduid met de anaalblazen. In water levende soorten kunnen met de sterk doorbloedde wanden van deze blazen zuurstof opnemen uit het water. Ze kunnen zo overwinteren op de bodem van het water terwijl deze bedekt is met een laag ijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de winterslaap gaat de ademhaling van het dier langzaam en dat kost weinig energie, dus kan het dier leven op zijn reserves. Dat mag natuurlijk niet te lang duren, een paar maanden is voldoende. Als de winterslaap te lang duurt gaan veel schildpadden dood omdat reserves op zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ikzelf heb 15 jaar voor twee roodwangen gezorgd, die onder water overwinterden in mijn groentenla.
mijn ervaring is dat alles op een enorm laag pitje komt te staan, zo ook de ademhaling.
toch moeten ze een enkele keer naar boven om adem te halen, en dat doen ze ook.
als die mogelijkheid er niet is, omdat er langdurig ijs ligt, zullen veel moerasschildpadden het niet redden.
het is sowieso al niet makkelijk voor ze om hollandse winters door te komen, want oorspronkelijk komen ze uit florida, en horen in onze omgeving niet thuis.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach gossie ,dat zou betekenen dat een hoop schildpadden dood zijn gegaan ?? Maar hier in zoetermeer zijn er veel wakken gemaakt door de gemeenten ,ook voor de eenden,dus ik hoop maar dat ze daardoor ook de schildpadjes ermee gered hebben. Ze zijn zo leuk !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, onze waterschilpadden, rood en geelwangen leven al 12 jaar in het park, ze zitten bijna 5 maanden onder water zonder een keer boven te komen, gaat ook niet als er ijs ligt.
Er gaat er nooit een dood.
Roodwangen in je groente la, is voor de schildpadden wel een goede oplossing, maar ze hebben een levensgevaarlijke bacterie bij hun!!!
Vooral kleine kinderen kunnen hier ernstig ziek van worden.Misschien had je de schildpadden in een koelkast voor hun alleen, maar dan ook altijd heel goed je handen wassen!Weet zeker dat je dat niet wist.
Rieneke1
14 jaar geleden
salmonella toch?
je hebt gelijk hoor ed, maar waar loop ik in het vogelasiel wel niet tegenaan.
misschien mazzel, maar ik heb zelden wat.
dat ze zo lang onder blijven bij jou sta ik van te kijken, de mijne werden van tijd tot tijd wakker, min of meer.
als het goed is leven ze nu trouwens in een reservaat in italie, stichting aap realiseerde een luchtbrug destijds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, als ze wakker worden in hun winterslaap is de themperatuur te hoog, ze verbruiken dan energie en kunnen daardoor in het voorjaar alsnog dood gaan.
Maar jij heb het zo al 15 jaar gedaan, daar kijk ik weer van op, sommige mensen overwinteren ze droog op een koele plaats.
De bacterie is dacht ik geen salmonella, maar weet dit niet zeker, vooral kinderen kunnen een ernstige longontsteking er van krijgen.
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb het zo geen 15 jaar gedaan hoor ed.
12 jaar hebben ze in de vijver gebivakkeerd.
na verhuizing kon ik ze niet meer bieden wat ze nodig hadden, dus heb ik ze een second life in italie gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zullen ze blij mee zijn, meer zon dan hier.
Als het weer omslaat en het te koud wordt voor de schildpad, dan gaat het dier zich trager bewegen. Als dus de schildpad heel traag en moe is dan is tijd voor de winterslaap aangebroken. Het dier graaft zich dan in de modder op de bodem van het water in of hij graaft zich een heel stuk de grond in. In de winterslaap gaat de ademhaling van het dier langzaam en dat kost weinig energie, dus kan het dier leven op zijn reserves. Dat mag natuurlijk niet te lang duren, een paar maanden is voldoende. Als de winterslaap te lang duurt gaan veel schildpadden dood omdat reserves op zijn. Waterschildpadden houden geen winterslaap omdat ze leven in een aquarium met water dat op kamertemperatuur (ongeveer 18 tot 20 graden) is en ze het dus niet koud krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mariejose, in mijn vraag heb ik het over waterschildpadden die nu onder het ijs zitten.
Eind oktober zijn ze naar beneden gegaan, dat is nu drie en een halve maand geleden!
Hun adenhaling kan niet langzaam gaan, ze kunnen niet ademen onder water.
En deze schildpadden hebben wel een winterslaap, nu nog tot begin april.
Nooi alles geloven van internet.