Reageert een spin als je het web aanraakt met je vinger?

Een spin loopt naar de prooi op z'n web..
Maar als ik een web laat trillen met m'n vinger, blijft de spin gewoon zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Antwoorden (3)

Ik heb dit meerdere malen geprobeerd. Maar nee.
Een spin herkend heel goed aan de trillingen van het web of er iets levends in zit, iets kleins, of iets groots. Of gewoon een takje ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft het antwoord zelf: de spin reageert niet.

Spinnen reageren op de snelle trillingen (hoge frequentie) die insecten maken.

Grote gebeurtenissen, zoals dat een blad of tak in hun web komt, of een windsvlaag die het web laat wiebelen of een menselijke vinger/neus maken niet zuleken trillingen en laten de spin koud.
10 jaar geleden
De spin kan wel reageren. Bij ons zit er een in een web aan de buitenkant van het raam, als ik tik op het raam reageert de spin schrikachtig. Mijn ervaring is ook dat een spin juist probeert weg te vluchten bij aanraking van het web, omdat het beestje natuurlijk letterlijk doodsbang is. Bij aanraking van de spin zelf rent het ook snel weg, ook als hij op de grond valt.

Waarschijnlijk sliep deze spin, dan kan er ook voor zorgen dat het niet reageert. De meeste spinnen zullen echter wel reageren/bewegen, zoals elk dier dat kleiner is dan een ander dier, of een natuurlijk vijand of bij angst.