Hoe zit dat?

Waarom kun je, als je in de verte kijkt makkelijker scheelkijken met je ogen naar binnen, terwijl scheelkijken met je ogen naar buiten (vrijwel) onmogelijk is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Om te kunnen focussen op iets dat zich dicht voor je gezicht bevindt, moeten je ogen allebei recht naar dat voorwerp kijken. Alleen dan overlappen de plaatjes van beide ogen en zie je dat voorwerp scherp. In zo'n geval kijken je ogen naar binnen, dus scheel, al heb je dat zelf niet door.

Kijk je in de verte, dan hoeven je ogen veel minder naar elkaar toe te kijken om objecten scherp te zien. Maar het is nooit zo dat je ogen beide naar buiten gericht moeten zijn om scherp te kijken. Als je ogen dat zouden doen, dan zouden de twee plaatjes niet meer goed over elkaar gelegd kunnen worden en zou je niets meer scherp zien.

Je ogen kunnen dus scheel naar binnen kijken en niet "scheel" naar buiten, omdat scheel naar binnen een functie heeft, en scheel naar buiten niet. Eigenlijk net zoals je knie wel naar achter kan buigen, maar niet naar voren. Dat laatste heeft ook geen functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het soms nodig is om ‘scheel’ naar binnen te kijken als je iets wil zien dat vlak voor je neus zit. Scheel kijken naar buiten is nooit nodig.