Is het waar dat er een strenge winter komt als er veel eikels e.d. zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Antwoorden (1)

Nee, dat is verkeerd omgeredeneerd. Het aantal eikels hangt simpelweg samen met de bevruchting door de wind in het voorjaar. Ik neem aan dat regen en te veel wind ongunstig zijn omdat het stuifmeel dan te ver weggeblazen wordt of uit de lucht wordt gefilterd door de regendruppels. Eiken en beuken zijn beide windbestuivers dus het aantal eikels en beukennootjes komt min of meer overeen. De paardekastanje bloeit in de zomer en wordt door insecten bestoven.
Het aantal eikels is wel erg bepalend voor het wild, met name jonge wilde zwijnen overleven de eerste winter niet bij een slecht mastjaar.