Waarom hebben we geen volledige controle over onze lichamen?

Als ik een glas wil oppakken met mijn rechterhand, dan kan ik dit doen met mijn vrije wil. Maar als ik bijvoorbeeld wil dat mijn lichaam geen vet meer gaat opslaan of dat ik wil dat mijn lichaam in lengte gaat groeien dan doet het dit niet.

Waarom doet mijn lichaam niet wat ik wil dat hij doet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou het er maar druk mee hebben als je ALLE processen in je lichaam door jouw willekeur zou willen laten sturen, dan hebben we geen tijd meer om naar eten te zoeken ;)

Het beste antwoord

Celgroei, zoals vetopslag, wondgenezing en lengtegroei zijn autonome chemische processen van de cel zelf. Dat hebben ook bacterie- en plantencellen. Die hebben helemaal geen hersenen.
Je kunt met je hersenen ook niet beinvloeden welke signalen je ogen en oren doorgeven. Dat gebeurt gewoon.
Alleen je spieren kun je met je hersenen besturen. Die hebben receptoren waardoor ze zenuwsignalen kunnen opvangen, waardoor ze kunnen verkorten (ook weer chemisch trouwens).
Op het waarom valt geen antwoord te geven, het is gewoon zoals het is.
En wees er maar blij om. Stel je voor dat je iedere ademhaling en iedere hartslag en iedere contractie van je maag, en de maagzuurproductie etc. etc allemaal zelf zou moeten bedenken. Je zou geen tijd meer hebben om nog eten te verbouwen.
Zelfs voor het besturen van een fiets (en voor het trappen) hoef je niet na te denken. Dat gaat automatisch, zodat je je hersenen kunt gebruiken voor het bepalen van de route. Je lichaam is gelukkig efficient georganiseerd.
Reddie
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jouw lichaam is gevormd uit wat jouw vader en jouw moeder daar ingebracht hebben.
En dat materiaal komt weer van hun ouders.
Simpel gezegd: dat ligt al lang vast. Dat is wat je noemt compleet kant en
klaar in je genen, je dna, bepaalt.

Daar hebben jouw hersenen, jouw vrije wil, weinig of geen invloed meer op.
Natuurlijk kun jij een manier van leven volgen die er voor zorgt dat je minder vet op slaat.
Natuurlijk is het ook dat de jongere generatie steeds langer is geworden, door een veel betere voeding.

Maar dat is niet te verwarren met de besturing van je bewegingsapparaat: dat wordt wel gestuurd door jouw hersenen, door jouw wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel eigenlijk bij de voorbeeld van minder vet opslaan, dat je je lichaam dat zelf kan laten doen, dan bijvoorbeeld een levensstijl te volgen. En dat van langer worden ook dat je lichaam het zelf kan laten regelen. Een ander voorbeeld: Als je een snee hebt dan geneest je lichaam dit automatisch. Maar kan je je lichaam bewust ervoor laten zorgen dat het dit niet doet?
Alleen al bewust zijn van wat er allemaal in ons lichaam gebeurt is onmogelijk bewust te ervaren.

Alle processen zijn zo complex dat zonder enige kennis van zaken hier kunnen ingrijpen heel snel fatale gevolgen zou hebben.

Zelfs bij zaken die we ons bewust zijn lijkt controle volledig afwezig, basale functies als eten, drinken en slapen zijn bij de meeste mensen op de een of andere manier verstoord.

Dat betekent niet dat er geen controle mogelijk is, behalve inzicht in hoe we - bewust en onbewust - in elkaar steken kost dat tijd en aandacht. Maar in topsport worden spectaculaire resultaten geboekt, zie wat de iceman voor elkaar krijgt....

In de link een leuk boek over bewust en onbewust denken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dit is omdat dit actie-reactie chemische processen zijn. Een glas oppakken wordt gedaan met spieren, spieren bevatten specifieke soorten zenuwen en vervolgens worden die dus aangestuurd door het bewuste deel van je hersenen. De zenuwen die betrokken zijn bij andere processen in het lichaam zijn geen spierzenuwen die door het bewuste deel van je hersenen kunnen worden aangestuurd.