"Bacteriën" in de blauwe lucht, is hier een verklaring voor?

Als ik in de lucht kijk zie ik allemaal bewegende "bacteriën". Ik vroeg mij af of iemand anders dat ook heeft en of hier een verklaring voor is. Je kunt het een beetje vergelijken met dit filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=gEwzDydciWc&feature=PlayList&p=54C80DA513D0D9B2&index=0

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! Ik heb denk ik precies hetzelfde. Het tweede antwoord is voor mij al bevredigend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag mij dit ook al jaren af. Ik vind dit een wereldse vraag. Dat verdient een +je!

Het beste antwoord

Rotaluclac heeft me op deze vraag ooit het beste antwoord gegeven. Beter dan hem kan ik het niet uitleggen.
Zie link...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kan het zijn dat je het traanvocht op je oog ziet lopen? Dat geeft ook patronen in je zichtveld. Omdat de blauwe lucht egaal is, zie je de patronen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mouches volantes worden die genoemd, een algemeen voorkomend verschijnsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar dacht ik ook eerst aan, maar uit ervaring weet ik dat die niet dat wriemelende van vermenigvuldigende bacteriën vertonen. Mouches volantes komen eerder langzaam door het beeld heen drijven, om weer weg te schieten bij een plotselinge beweging van het oog.
Dat is het blue field entoptic phenomenon...

ziw link voor de uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glasvocht troebelingen
14 jaar geleden
Dit zijn witte bloedcellen die met het bloed mee stromen door de haarvaatjes in je ogen. Die kun je zien als een soort wriemelende puntjes, en ze zijn het best zichtbaar als je naar iets blauws kijkt.

Het is volkomen normaal en onschuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Myodesopsie (Ned. glasvochttroebeling of (uit het Fr.) mouches volantes) is een vrij algemeen voorkomend entoptisch verschijnsel dat gekenmerkt wordt door schaduwachtige vormen die alleen of in groepen voorkomen in het gezichtsveld, welke de vorm van puntjes, draden of stofwebben hebben en langzaam de oogbewegingen volgen. De term is afgeleid van het Griekse myioeidès ('gelijkend aan vliegen') en òpsis ('zicht').

Glasvochttroebelingen zijn kleine proteïnestructuren en cellulaire restmaterialen die zich min of meer vrijzwevend in het glasvocht (ook wel: "glasachtig lichaam"), de geleiachtige vloeistof die het oog vult, bevinden; waardoor ze snelle oogbewegingen vertraagd volgen. De schaduwen die ze werpen vallen daardoor niet altijd op exact dezelfde positie op het netvlies, waardoor de hersenen niet de kans krijgen ze uit de bewuste waarneming te verwijderen (zoals dat bij de schaduwen van de bloedvaten van het oog wel het geval is).

Het hebben van glasvochttroebelingen is heel normaal. Sommige mensen hebben er echter zoveel dat het zicht hier ernstig door gehinderd wordt.