Hoe verzorg je een koolwitje?

Ik vond een koolwitje in onze tuin. Hij ziet er een beetje zwakjes uit en het lukte hem niet om te vliegen, maar zijn vleugels zagen er nog redelijk uit (op een heel klein scheurtje na in een vleugel). Wat moet ik nu doen? Hoeveel dagen moet ik hem verzorgen? Zou ik hem de volgende dag alweer vrij kunnen laten?

10 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Koolwitjes zijn net als andere insecten koudbloedig. Vlinders hebben geaderde vleugels die ze naar de zon richten om het bloed op te warmen. Eenmaal dit gebeurd worden de vleugels gesloten. Wanner het plots koud wordt kan je bijna levenloze insecten, ook vlinders vinden door een te lage lichaamstemperatuur. Opwarmen is dan de boodschap. Vlinders zelf leven niet zo lang, als rups veel langer. Na het eieren leggen sterven ze. In het najaar zijn er steeds een aantal die sterk gaan urineren en enkel nectar (suiker) in hun lichaam overhouden om te overwinteren. Wanneer je nu met dit warm weer een levenloze vlinder vind, is die einde latijn en zal onherroepelijk sterven. Hij kan ook beschadigd zijn door kinderen die hem eens gevangen hebben. Gewoon de natuur zijn gang laten gaan is nog steeds het beste. Als je morgen buiten een paar onderkoelde kakkerlakken vind, ga je die heel waarschijnlijk ook niet naar binnen brengen, net als half dode wespen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even nog wat opgezocht:
"Hoe oud een vlinder wordt, is heel verschillend. De citroenvlinder kan meer dan een jaar oud worden (als vlinder). Dat komt omdat de citroenvlinder ook in de winter vlinder is, en geen eitje, rups of pop.

De meeste vlinders worden veel minder oud, ongeveer twee tot drie weken."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ vanwege de kakkerlakken en wespen
LizzzLady
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets te danken, ik weet dat het voor jou heel gevoelig ligt (velen denken foutief dat vlinders lang kunnen leven), een vlinder, toch altijd weer prachtig als je ze ziet vliegen, niet? Maar ze keven kort, zoeken een mannetje, eten, paren en eieren leggen. Dan is hun levenstaak ten einde, en ja jij vind er zo eentje...
Het zijn de rupsen die het leeuwendeel van de vlindercyclus beleven.

Andere antwoorden (1)

Leg een spons gedrenkt in een oplossing van 9 delen water en 1 deel suiker of honing naast het koolwitje, dit lijkt op nectar, wat het koolwitje normaal eet. Laat het koolwitje verder gewoon buiten en blijf uit de buurt. Je kunt niet meer voor hem of haar doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LizzzLady
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor het antwoord.