Bestaan er rode poezen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
4.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens per maand is mijn poes rood... Of bedoel je dat niet...??? ;-)

Het beste antwoord

Het gen voor de kleur rood zit bij katten op het x-chromosoom. Als een kater het gen heeft, is hij dus rood.

Als een poes het gen op één van haar twee x-chromosomen heeft, is het een schildpadpoes of lapjespoes. Dat komt omdat bij ieder haarzakje willekeurig het gen voor kleur van één van de x-chromosomen actief is: hetzij het gen voor rood, hetzij het gen voor niet-rood.

Als een poes het gen voor rood op beide x-chromosomen heeft, is de poes rood. Dus ja, er bestaan rode poezen. Dat rood is in de praktijk meestal wel een stuk minder fel dan bij rode katers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Niet zo rood als een brandweerwagen.
Wat wij bij haarkleur 'rood' noemen, komt niet overeen met met de kleur rood in het dagelijks leven.
AWM
14 jaar geleden
Bij mij naast woont een rode poes, maar ik geloof wel, dat er meer oranje katers dan oranje poezen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben er ooit een gehad. Omdat wij niet dachten dat het *geen* kater kon zijn, is dat pas bij de dierenarts uitgekomen, toen we "hem" gingen laten castreren. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je in deze vraag de nadruk legt op 'rood' of op 'poezen'. Er zijn sowieso geen rode katten. Ze zijn altijd oranje, maar dat wordt in de volksmond rood genoemd. Maar die oranje katten zijn altijd mannetjes, oranje poezen, vrouwtjes bestaan niet. Lapjeskatten zijn altijd poezen, dus die naam lapjesKATTEN is ook foutief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens per maand....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood wordt veroorzaakt door het oranje gen O, dat voorkomt in het X-chromosoom en dus geslachtsgekoppeld is. Katers kunnen normaal gesproken slechts één O-gen dragen, en dit is voldoende voor een effen rode kleur. Poezen moeten twee O-genen hebben om helemaal rood te zijn; Oo resulteert in een schildpadtekening.