Als je een jong konijn (+/-half jaar oud) vrij laat die niet in de vrije natuur is geboren, hoe groot is dan de kans dat het konijn het redt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*een konijn dat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng hem naar een kinderboerderij, daar heeft hij ook de ruimte. En gezellig met andere konijnen.
Dit is geen antwoord op je vraag, maar meer een advies/tip voor als jij of iemand anders van het konijn af wil.
nb. buiten redt het konijntje het echt niet.

Het beste antwoord

Konijnen krijgen tegenwoordig steeds vaker geneeskrachtige kruiden, dit zijn planten die ze totaal niet kennen, echter weten ze nog precies welke planten giftig, gezond en zelfs geneeskrachtig zijn!!
Op Neeltje Jans, de zeeuwse waterkering, zijn tamme konijnen los gelaten/ ontsnapt en nog steeds zie ik er ook bonte konijnen lopen, maar de wildkleur, zoals een konijn hoort te zijn, zie je daar nu steeds vaker, uiteindelijk zal je de bonte konijnen niet meer zien, dat komt, omdat de wilde kleur dominanter is en omdat de wildkleur een veel betere schutkleur is en de bonte konijnen te veel opvallen voor roofvogels, honden e.d.
Een tam konijn heeft dus een grote kans het in het wild te overleven, als hij maar niet teveel opvalt.
Hij weet nog precies wat hij wel of niet kan/mag eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag
14 jaar geleden
Ik heb als kind een boek gelezen over een konijn dat door schade en schande moest leren dat hij niet van de dolle kervel moest eten. Hij werd er doodziek van. Dat is het enige dat ik me uit dat hele boek herinner. En de titel. "Grimbeltje, het oude grijze konijn". Ze moeten dus wel leren wat ze kunnen eten als ik dat boek moet geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan het ook niet zo maar een verhaaltje wezen?

Andere antwoorden (8)

Zeer klein.

Konijnen hebben wel anti-jacht instincten, maar deze worden vooral gesterkt door ervaring, welke ze mee krijgen van de andere konijnen in het wild.

Daarbij heeft dat konijn niet geleerd welke planten wel en welke niet eetbaar zijn. Bij het ontbreken van 'ouder konijnen' zal deze dit proefondervindelijk moeten leren, wat zeer ongezond kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een tam konijnen zou problemen hebben met een hol te graven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel nihil. Zo'n beestje weet niet wat het kan eten, waarvoor het moet vluchten, en heeft bovendien geen hol om in te schuilen. Jonge dieren zijn toch al erg kwetsbaar, een jong dier zonder familie en zonder ervaring in de soort omgeving, is ten dode opgeschreven.

Ik heb wel eens zo'n konijntje gevonden, een prachtig chocoladebruin beestje, nog geen jaar oud. Het hupste midden op de dag maar een beetje rond, knabbelde hier en daar aan maar leek geen idee te hebben van wat nou eetbaar was, en liet zich zonder al te veel moeite vangen. Als niet ik, maar een vos of buizerd eerst langs was gekomen, was dat konijntje dood geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaliter al niet vrij groot, maar als je het met het huidige weer doet kun je hem net zo goed zelf doden, dan lijdt het beestje minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is nagenoeg nihil. Het konijn heeft niet geleerd voor zichzelf te zorgen, heeft geen volwassen 'voorbeeld' bij zich. Mocht het konijn altijd binnen gezeten hebben dan is sowieso nu ook het weer letterlijk 'killing'.

Een tam konijn in de vrije natuur loslaten is pure dierenmishandeling. Breng hem dan liever naar een asiel of konijnenopvang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg klein. Een tam konijn is een nog makkelijkere prooi voor vogels en vossen dan een wild konijn, en ook de wilde konijnen worden over 't algemeen niet oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
qua eten zal dat konijn zich kunnen redden.Alleen is de kans aanwezig dat het konijn kooi gedrag houdt.Ze blijven te lang ergens zitten en verstoppen zich niet en zijn dan al vlug prooidieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een jong konijn heeft nog steeds het instinct om een hol voor zichzelf te graven en kan prima eten en drinken vinden, wanneer het in de natuur wordt losgelaten. Natuurlijk is de kans dat het jonger sterft veel groter dan in gevangenschap. Er zijn veel natuurlijke vijanden en wanneer het ziek wordt zal het zelf moeten genezen zonder dierenarts, operaties of medicijnen. Komt het konijntje in een omgeving met andere konijnen, en wordt het geaccepteerd, dan zal de kans op overleving groter zijn (en bovendien fijner voor het konijn).
Als ik een konijn was en zou mogen kiezen tussen een risicovol en kort leven in vrijheid in de natuur, of een lang, eenzaam leven in een kooitje, dan zou ik wel weten wat ik zou kiezen. Jij???

N.b. een jong konijntje, opgegroeid bij de centrale verwarming, kan je niet zonder een wintervachtje zomaar in de vrieskou neerzetten. Zo'n konijntje moet eerst acclimatiseren.