Welk hondenras is het intelligentst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar varkens blijken een stuk intelligenter dan honden (ja echt waar), dus als je een echt intelligent huisdier wilt... :D

Het beste antwoord

Om te achterhalen welk hondenras het intelligentste is, baseerden wetenschappers zich op de mogelijkheid tot het aanleren van nieuwe truukjes. Belangrijk bij het bepalen van de intelligentie was het aantal herhalingen dat de hond nodig had om een truukje correct uit te voeren. De honden uit de top 10 van de intelligentste hondenrassen konden na slechts 5 herhalingen de opdrachten in 95% van de gevallen tot een goed einde brengen.

Top 10 slimste hondenrassen

1.Border collie
2.Poedel
3.Duitse scheper
4.Golden retriever
5.Doberman pinscher
6.Sheltie
7.Labrador retriever
8.Vlinderhondje
9.Rottweiler
10.Australische veedrijvershond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Poedel
Windhonden
Kruisingen
Herders
Collies
Heel veel eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herder denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Border colli is het slimst en intelegentst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De greyhound,n windhond. Ze zijn vrij mager om te zien en je moet er écht van houden maar ze zijn super intelligent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Windhonden. Wij hebben 'n saluki gehad en die was zeker intelligenter dan de anderen! En ook 'n schatje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beagle (in elk geval één van)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel de (konings)poedel als de bordercollie zijn de meest intelligente honden, waarbij de ongelooflijke werklust van de border er nog extra toe bijdraagt, dat hij heel graag leert en bezig is. Beide kunnen 'probleemoplossend' denken, en er zijn voorbeelden van borders, die meer dan 100 voorwerpen uit elkaar kunnen houden, en de naam ervan zó geregistreerd hebben, dat ze een genoemd voorwerp uit een andere kamer gaan halen, waar alle voorwerpen liggen.
Vandaar, dat deze honden beslist tekort gedaan worden, als ze alleen maar als 'gezinshond' 3 x per dag een 'rondje' mogen lopen, en verder geen bezigheden hebben, waarbij ze hun hersens moeten gebruken. De kans, dat ze dan neurotisch gedrag gaan vertonen is dan groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriendin van me heeft 2 Bordercollie's. Was erg onder indruk van hun karakter, intelligentie en hun enthousiaste manier van doen! +1
een teckel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt er ook aan wat je wilt:
Een labrador leert heel snel, maar is het ook zo weer vergeten.
Wil je een bouvier dingen aanleren, dan gaat dit moeizaam, maar wanneer hij het uiteindelijk weet vergeet hij het nooit meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Borderline collie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat naast het ras ook het karakter een rol speelt. Elke hond heeft net als wij mensen verschillende karakters. Wij hebben 14 jaar prachtige Groenendaler gehad. Hij was heel lief en rustig maar ook heel eigenzinnig en was daardoor ook ongehoorzamer, een karaktereigenschap dat hij had geërfd van zijn moeder die ik ook gekend heb (dat was nl de hond van de buren).

Toegevoegd na 2 minuten:
Toch is een Groenedaler over het algemeen een intelligent ras en wordt ook vaak als politie-hond gebruikt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Koningspoedel, Labradoodle (kruising Koningspoedel met Labrador), Golden Retriever en diverse Herdershonden.