Hoe zien de 'hersenen' van een vlieg eruit?

Ik heb verschillende keren gelezen over experimentele modellen van hersenziekten in de vorm van gemuteerde fruitvliegen (o.a. model voor de ziekte van Parkinson). Dus ik vroeg me af of je de hersenen van vliegen enigszins kunt vergelijken met die van mensen (qua structuur, cellen, signaaloverdracht, etc.).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
7.6K

Het beste antwoord

Toevallig heb ik er net een aardige foto van gemaakt. De vlieg in kwestie is de larve van een vedermug (chaoborus, witte muggenlarf) en mooi doorzichtig. Het witte bolletje achter de ogen is het brein. de zenuwen gaan naar beneden en lopen als twee strengen onder de slokdarm door naar achteren. Op sommige plaatsen zie je weer witte verdikkingen, dat zijn de ganglia.

Toegevoegd na 15 minuten:
De hersenen van insecten hebben dezelfde mechanismen voor signaaloverdracht en ook een soortgelijke ontstaansgeschiedenis. De hersenen van insecten zijn een versmelting van de eerste 3 kopganglia. onder de monddelen ligt ook nog een versmelting van ganglia.
De vergelijkende anatomie en ontwikkelingsbiologie van vertebraten versus andere dieren als wormen, insecten, kreeftachtigen en weekdieren is nog druk onder studie.
De gewervelden hebben een neurale goot (neural crest), die zich verder ontwikkelt tot de heresenblaasjes ruggenmerg, zenuwen, zintuigcellen., bij andere dieren is er geen neurale goot, maar het blijkt dat er toch weer dezelfde genen werkzaam zijn.(notch) waardoor cellen zich als zenuwcellen differentieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vliegen hebben geen hersens maar een touwladderzenuwstelsel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een vlieg kan niet denken heeft geen emoties, maar ook geen hersens. Alleen het zenuwstelsel ja. Dat gaf ik dus ook aan.