Hoe heet deze gele bloem?       [foto]

In de tuin groeit soms opeens deze bloem. Hij komt elk jaar terug, maar steeds op een andere plek.

Ik heb hem altijd 'nachtkaars' genoemd omdat mijn moeder hem zo noemde. Maar de nieuwe buurvrouw zegt dat dit beslist geen nachtkaars is.

Hoe heet deze bloem dan wel?

Hij bloeit nu een week of twee, en zal nog wel een tijdje blijven bloeien. De plant bestaat uit meerdere rechte stelen. Totale hoogte ongeveer 80 cm.

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Biologie
7.5K

Het beste antwoord

Dat is een Teunisbloem van de Teunisbloemfamilie.
Karakeristiek is he onderstandig vruchtbeginsel.
Vlak onder de bloem lijkt een verdikt stuk stengel te zitten,
maar dat is het vruchtbeginsel.
Van dezelfde familie is zeer algemeen de Moerasbasterdwederik.
Reddie
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat zei mijn moeder ook, en volgens haar is dat de reden dat deze bloem 'nachtkaars' heet. Maar bovenstaande foto heb ik om 16:25 gemaakt, en toen was de bloem al een tijdje open.
Amadea
10 jaar geleden
De middelste (gewone) teunisbloem heet in het Fries "Nachtlampke", en in het Duits "Gemeine Nachtkerze". (Bron: http://wilde-planten.nl/middelste%20teunisbloem.htm ). Maar die ziet er toch anders uit, is lichter geel.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, dit is de gewone Teunisbloem.
Hij is vrij algemeen in de duinen.
Hij bloeit gewoon overdag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaak kun je ze langzaam zien opengaan; lijkt dan net iets uit de Efteling :-) Hier en daar ontvouwt zo'n geel "rolletje" wat eraan zit zich dan langzaam. Voor zover ik heb gezien, gebeurt dat 's avonds.
Cryofiel
10 jaar geleden
Die van mij bloeit ook meestal pas 's avonds. Ik vond het heel bijzonder dat hij op de dag dat ik de foto maakte al om 16:25 open was. Dat was overigens pas sinds kort, rond 16:00 was hij nog dicht.
Cryofiel
10 jaar geleden
Overigens heb ik het genoemde verdikte stuk stengel niet gezien toen ik vandaag een paar van deze planten bekeek.